Podkreślaj, że to, co osiąga, jest efektem jego starań, a nie inteligencji

-„Na pewno bardzo się napracowałeś przy tych zadaniach”

Jak dowiedziono, tego typu informacja zwrotna musiała mieć wpływ na zmysł wewnętrznego poczucia kontroli u pięcioklasistów, ponieważ decyzja o tym, jaki chcemy mieć wkład pracy w dane przedsięwzięcie, jest niezależna. Obdarzanie uczniów pochwałami za przykładanie się do nauki wzmacnia ich przekonanie o własnej sprawczości.” Charles Duhigg

Co natomiast nie wzmacnia wewnętrznego poczucia kontroli? Chwalenie dziecka za poziom inteligencji, za jego zdolności, ponieważ te cechy są wrodzone i nie można ich zmienić własnym działaniem. Zewnętrzne umiejscowienie kontroli w dorosłym życiu objawia się w czekaniu, aż się poszczęści. Najgorsze, co dziecko może usłyszeć to: „zdolny, ale leń”. Być może nie jest wystarczająco zainteresowane daną dziedziną, by się w niej wykazać. Taka łatka jest wstępem do bierności. Negatywne łatki działają jak samospełniające się proroctwo, a często powtarzane, mogą stać się wewnętrznym krytycznym głosem dziecka.

„Wielu spośród najbogatszych ludzi świata mawia: „Po prostu dopisało mi szczęście”. Jednak kiedy przyglądamy się ich początkom i tym wszystkim rzeczom, których próbowali, zanim osiągnęli sukces, okazuje się, że to nie była kwestia szczęścia, tylko prawdopodobieństwa.” Brian Tracy

Uznaj potrzeby dziecka na równi z własnymi, zamiast „łamać” jego wolę

Dziecko, którego potrzeby są rozpoznawane i brane pod uwagę, otrzymuje to, czego potrzebuje najbardziej: jest widziane i akceptowane takie, jakie jest. Zdobywa wtedy zaufanie, że kiedy między nim i innymi ludźmi pojawia się „Nie”, nie jest to żaden dramat, ale początek dialogu-spokojnego dążenia do kontaktu na poziomie potrzeb i trwania w tym kontakcie, dopóki rozwiązania nie przyjdą do nas.” Zofia Aleksandra Żuczkowska

Nie martw się, że dziecko nie słucha tego, co do niego mówisz i nie spełnia twoich żądań. Martw się, że uważnie cię obserwuje i postępuje za twoim przykładem. Jeśli chcesz, żeby regularnie myło zęby, myj regularnie zęby, jeśli chcesz, by dbało o porządek, dbaj o porządek…

„Kiedy dziecko odmawia mycia zębów-nie naciskam. Po prostu mówię: „A ja idę myć zęby”. Za chwilę będzie obok. (…) A oto inny przykład mojej rozmowy w przedszkolu:

-Jasiu, chcę pozbierać zabawki, bo zaraz będzie podwieczorek. Pomożesz mi?

Jasio jest zajęty kolejką na drewnianych torach i mówi:

-Nie, ja chcę się bawić.

-Aha, chcesz się teraz bawić? Mnie bardzo zależy, żebyśmy razem posprzątali.

Odchodzę, żeby porządkować zabawki. (…) Jaś po minucie zaczyna zbierać i wrzucać do pudełka tory kolejki. Gdyby tego nie zrobił-nic by się nie stało. Nie muszę go łamać.” Zofia Aleksandra Żuczkowska

Nie wydawaj dziecku poleceń

W relacji z drugim człowiekiem możemy prosić go o coś, dopóki uznajemy jego prawo do odmowy. To podstawa szacunku i wzajemności. Jednak często w relacji z dziećmi o tym zapominamy. W efekcie dziecko, które jest chętne do współpracy, czuje się urażone rozkazem rodzica, co wywołuje jego bunt.

„Dzieje się tak dlatego, że w momencie kiedy jesteśmy bardzo skorzy do współdziałania, przymus słuchania poleceń wydaje nam się niegodny i obraźliwy.” Jesper Juul

Możemy czuć się upokorzeni, gdy w pracy ktoś kazał nam coś zrobić, nie pytając, jaki mamy grafik. Możemy żalić się przyjaciółce, że gdyby tylko mąż poprosił o coś w miły sposób, chętnie byśmy to zrobiły, ale z powodu urażonej dumy dostanie nauczkę. Jednocześnie własnie taki rodzaj relacji fundujemy naszym dzieciom. Dziś mają być posłuszne, ale jednocześnie chcemy, by wyrosły na asertywnych, pewnych siebie dorosłych. Te dwa cele wzajemnie się wykluczają.

Marta Szyszko

na podstawie:

dialog-zamiast-karJesper-Juul-Twoje-kompetentne-dziecko-Metody-wychowawcze-książki-350x617elastyczność w biznesie

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments