niedoskonała mama

niedoskonała mama

witamina d3
współpraca z partnerami bloga Zdrowie i uroda

Witamina D3 – jak wspomaga nasz organizm?

Od najmłodszych lat uczymy się o tym, że od odpowiedniego odżywiania zależy nasze zdrowie i samopoczucie. Dowiadujemy się o tym, że wapń wzmacnia nasze kości, witamina C wspomaga odporność, a witamina D… No właśnie, na co wpływają witaminy z grupy D?

Kompendium wiedzy o witaminie D3

Jeśli chodzi o witaminę D, to dla ludzkiego organizmu najważniejsze są dwa jej odłamy: witamina D2 oraz D3. Kwestię ergokalcyferolu (czyli witaminy D2) dzisiaj zostawiamy, by szerzej omówić działanie cholekalcyferolu (witaminy D3). Podstawową rolą witaminy D w organizmie jest wspomaganie struktury wapniowo-fosforowej, czyli innymi słowy: rozwój, regenerację i pracę ludzkiego kośćca. Organizm pozyskuje niezbędną dawkę witaminy D podczas wystawienia na działanie promieni słonecznych – nie zawsze jednak jest to możliwe. Są bowiem obszary, w których nieczęsto wychyla się ono zza chmur. Poza tym wiele osób nie może ot tak korzystać z promieni słonecznych, np. z powodu uczulenia bądź problemów skórnych. Witaminę D można też znaleźć w niektórych produktach spożywczych – mają one jednak pochodzenie odzwierzęce, a więc znajdują się one poza jadłospisem wegan i wegetarian. Zresztą, nawet ich spożywanie nie gwarantuje przyswojenia witaminy D – często bowiem w procesie przetwarzania produktu (np. smażenia mięsa) ten potrzebny składnik zostaje wytrącony.

Niezbędna suplementacja

Biorąc pod uwagę działanie witaminy D3, można wyróżnić kilka grup osób, które powinny przyjrzeć się swojej diecie i rozważyć wprowadzenie do niej suplementów dostarczających organizmowi odpowiednią dawkę cholekalcyferolu.

Do osób takich z całą pewnością zalicza się te, które wykazują genetyczną tendencję do chorób układu kostnego i muszą częściej niż inni odwiedzać dentystę z powodu nieustannych problemów z zębami (niewynikających bynajmniej z braku higieny jamy ustnej).

Po witaminę D3 powinni też sięgać sportowcy, których kariera (czy to amatorska, czy zawodowa) w dużej mierze zależy od prawidłowej pracy układu kostnego. A ten, by odpowiednio funkcjonować, musi być mocny. Wprawdzie można wzmacniać kościec pewnymi ćwiczeniami, ale to dieta gra tu główne skrzypce.

Jak można dostarczyć organizmowi witaminę D3?

Witaminę D3 wchłaniamy spędzając czas pod gołym niebem w słoneczne dni oraz spożywając niektóre pokarmy. Czasami jednak to nie wystarczy i trzeba sięgnąć też pod suplement. Powszechnie wiadomo, że większość suplementów diety można kupić w formie tabletek czy kapsułek, ale na rynku jest też witamina D3 w płynie. Bez względu jednak na to, pod jaką postacią jest przyjmowana, należy ściśle stosować się do zaleceń podanych w ulotce bądź na opakowaniu, a najlepiej jest do tego skonsultować zażywanie suplementu z dietetykiem. O ile niedobór witaminy D3 jest groźny, równie niewskazane jest przedawkowanie cholekalcyferolu. Może to bowiem prowadzić do odkładania się wapnia w tkankach, co negatywnie wpływa na pracę serca oraz nerek.

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments