Wyrażanie emocji, odnalezienie się w grupie rówieśniczej, to wbrew pozorom niełatwe zadania dla debiutującego przedszkolaka. Czasem trudność sprawia sama komunikacja rodzica z dzieckiem. Dla każdego kto chce popracować nad rozwojem umiejętności interpersonalnych u siebie i dziecka, pomocne okażą się spotkania dla dzieci z rodzicami/opiekunami  inspirowane metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne, z elementami muzykoterapii.

R: Czym jest Ruch Rozwijający Weroniki Sherborne?

A.K.: Posłużę się słowami autorki metody, której zdaniem „wszystkie dzieci mają dwie podstawowe potrzeby: pragną czuć się dobrze we własnym ciele (jak w domu), czyli umieć w pełni nad nim zapanować, po drugie odczuwają potrzebę nawiązywania kontaktów z innymi. Zaspokojenie tych potrzeb- dobry kontakt z samym sobą i z innymi ludźmi- jest możliwy dzięki dobremu nauczaniu ruchu”. W metodzie „Ruch Rozwijający” wspomagamy rozwój dziecka poprzez:

– ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała,

– ćwiczenia pomagające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu,

– ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i z grupą,

– ćwiczenia twórcze.

R: Komu poleciłybyście Panie Wasze zajęcia?

M.Ł.: Zajęcia w obecnej formie kierowane są  do dzieci w wieku 3-6 lat z rodzicami/opiekunami. Jako że ideą jest integracja, tak naprawdę mogłabym polecić je wszystkim, którym zależy na budowaniu relacji. Szczególnie jednak zapraszamy rodziców dzieci, które z różnych powodów mają problemy z otwarciem się czy też wyrażaniem swoich emocji .

A.K.: Zapraszamy zarówno dzieci przygotowujące  się do przedszkolnej przygody, jak i te szukające towarzyszy zabaw. Jak wspomniała Marta, szczególnie czekamy na te dzieci, które potrzebują wsparcia we wkraczaniu w świat życia społecznego. Ponadto zabawa uczy pozytywnego wykorzystania nagromadzonej energii, wykorzystania siły, koncentracji, cierpliwości oczekiwania na swoją kolej, dzielenia się pomocami, instrumentami, wzajemnego pomagania, dawania i przyjmowania gestów opiekuńczych.

witamy-głowy

R: Określają Panie swoje zajęcia jako Terapia przez Zabawę w oparciu o Metodę Ruchu Rozwijającego W. Sherborne i elementy muzykoterapii. Co jest ich istotą czy też wyróżnieniem?

M.Ł.:  Nasze zajęcia to przede wszystkim żywiołowe, pełne radości i śmiechu bycie razem, bycie dziecka razem z rodzicem oraz z rówieśnikami.

A.K.:  To co proponujemy przede wszystkim, to przestrzeń fizyczna i społeczna sprzyjająca budowaniu kontaktu  z samym sobą i z innymi. W czasach „pędu za …” łatwo zagubić ten walor kształtujący naszą szczęśliwość. Podczas chwil zabawy uruchamiamy spontaniczność, autentyczność, otwartość. To się dzieje pod wpływem pięknej energii grupy. Każdy na swoją miarę, według własnej gotowości  wnosi element siebie i wzajemnie z tego czerpiemy.

R: A na czym polega wartość terapeutyczna zajęć? Co mają one dać dziecku?

M.Ł.: Ruch, zabawa i wspólne działanie pozwalają przekroczyć dziecku, a także rodzicowi, jego własne bariery i budować wspaniałe relacje oparte na wzajemnej pomocy i akceptacji. Jednocześnie są to zajęcia bardzo kreatywne, a każdy pomysł i inicjatywa dziecka są przez nas mocno wzmacniane. Buduje to w nim poczucie mocy sprawczej  i zwiększa poczucie własnej wartości.  Zwłaszcza, że tworzymy grupy integracyjne, w których szczególnie ważne jest dobre samopoczucie każdego uczestnika. I to właśnie jest naszym celem, by dziecko, a z nim również rodzic, wyszło z zajęć radosne, spełnione i dowartościowane.

A.K.:  Terapeutyczne jest wzmacnianie czy też budowanie siebie. Odkrywanie własnych chęci, asertywne podążanie za impulsem, tworzenie więzi,  doświadczanie bezpiecznego dystansu od/do rodzica, spotykanie innych dorosłych i dzieci, współdziałanie w zgodzie z sobą. Wszyscy, zarówno dzieci jak i dorośli uczestniczą z takim zaangażowaniem jakie jest dlań bezpieczne, samemu o tym decydując. Motorem działań jest dobrowolność.  Można być w centrum, można obserwować, włączyć się na chwilę ale też zainicjować kolejny ruch, zabawę, być liderem danej aktywności.  A wszystko to   w bezpiecznych ramach grupy.

pomocy-ino-ciut

R: Proponują Panie połączenie Metody RR z muzykoterapią, dlaczego?

M. Ł.:  Muzyka wspaniale uczy współdziałania, pozwala dostrzec drugą osobę, poprzez  jej muzyczne działania. Muzyka, uczy słuchania i patrzenia na innych, a jednocześnie jest świetną zabawą. Muzyka to również cudownie kojące działanie. Dla zachowania równowagi podczas zajęć stosujemy muzykoterapię w celu wyciszenia dzieci ( i dorosłych) po szalonej i kreatywnej zabawie. W tym wyciszeniu dzieci są zwykle z rodzicami, a muzyka tworzy tło dla ich relacji.

A.K.: Aktywność ruchowa, muzyczna to naturalna ekspresja siebie, dostępna dla każdego. Muzyka na naszych zajęciach jest dopełnieniem możliwości odnalezienia własnej formy wyrazu, podążając  za indywidualnym rytmem,  preferencjami, potrzebami. Połączenie ruchu i muzyki stwarza okazję do zaistnienia w grupie każdemu jej uczestnikowi.

R: To ciekawe. A jakie elementy muzykoterapii stosujecie Panie najczęściej?

M. Ł. :  Zawsze witamy się i żegnamy tymi samymi piosenkami, które nadają ramy naszym spotkaniom i są stałym punktem odniesienia. W czasie naszych zajęć jest stała część poświęcona grupowemu muzykowaniu, kiedy to wspólnie gramy na instrumentach perkusyjnych, fletach prostych lub gitarze. Jest to moment  na obudzenie własnej kreatywności, ale także doświadczanie słuchania innych i bycia słuchanym. Jest tu więc miejsce na improwizację i dialog instrumentalny. Pojawiają się także elementy tańca i swobodnego ruchu przy muzyce. Często wprowadzamy piosenkę o łatwym do zapamiętania refrenie lub powtarzanym słowie, którym na ogół towarzyszy ruch czy gest. Bywa też tak, że piosenka pojawia się w czasie zabawy ruchowej, np. podczas witania części ciała. Stałym elementem zajęć jest muzyczna relaksacja, czyli wyciszenie przy muzyce „na żywo”.

R:  A jak dostosowujecie te środki do potrzeb dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych?

M.Ł. : Ideą naszych zajęć jest integracja, a żeby miała ona sens uwzględniamy  potrzeby wszystkich dzieci. Punktem wyjścia jest dostosowanie materiału do możliwości każdego dziecka i dbanie o to by czuło się ono bezpiecznie, a przy tym było jak najbardziej sprawcze. Dopiero gdy samo poczuje się dobrze i swojsko, będzie mogło się otworzyć się na relacje z innymi. Muzyka bardzo ułatwia takie przekraczanie granic, wielokrotnie już zdążyłam się o tym przekonać.  A szukając odpowiednich środków po prostu podążamy za dziećmi.

R: W ramach podsumowania zapytam w takim razie jaką metaforą można by określić proponowane przez Panie zajęcia?

A.K.: Pewnie znalazłabym kilka ale zaproponuję tę: „Statki na niebie” – co i kto odkryje, zobaczy, poczuje pod tymi słowami, dokładnie z tą energią ma miejsce w naszej grupie.

R: Jak się przygotować na Wasze zajęcia ?

A.K.: Najważniejsze to chcieć (umiejętności same obudzą się w odpowiednim momencie), zabrać dobre nastawienie, dużo humoru, wyrozumiałość i cierpliwość dla samego siebie, a dla komfortu ciała, warto być w wygodnym stroju gdyż większość czasu spędzamy w parterze. To jest czas by zrzucić krawat, garnitur, rolę zawodową. Dziecko pragnie rodzica – jego akceptacji, uwagi i odbicia w jego oczach – chce z nim płynąć,  jak statek  na niebie.

R: To przypomnijmy tylko jeszcze gdzie i kiedy zajęcia się  odbywają?

M.Ł.: Zapraszamy w każdy wtorek o godz. 16.00 do przepięknej, przestronnej sali w Studio Serdecznik przy ul. Grunwaldzkiej 55/5 w Poznaniu

ups-bęc

 A.K.: Osoby zainteresowane zachęcam do kontaktu pod nr tel. 607 607 563.  Fotorelacje można zobaczyć na www.i-hipoterapia.pl oraz na FB – Systemowe Wspieranie Rozwoju KROPLA

                                                              SERDECZNIE ZAPRASZAMY

Zajęcia prowadzą:

Agnieszka Kaźmierczak – mgr pedagogiki specjalnej, hipoterapeuta, doradca systemowy. Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz Wielkopolskiego Towarzystwa Terapii Systemowej. Posiada uprawnienia do prowadzenia terapii opartej na relacjach z zastosowaniem elementów Grow Throug Play System, systemu komunikacji funkcjonalnej PECS, terapii behawioralnej, systemowego coachingu dla rodziców. W trybie ciągłym doskonali się na kursach z zakresu pomocy pedagogiczno – psychologicznej. Swoją pracę poddaje regularnej superwizji. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością. Prowadzi prywatną praktykę edukacyjno – terapeutyczną.

Marta Łagodzińska – mgr muzykologii, muzykoterapeuta, pedagog specjalny.

Absolwentka Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Podyplomowych Studiów Muzykoterapii (Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu). Odkąd pamięta pracuje z dziećmi i nie wyobraża sobie bardziej inspirującego zajęcia. W swoich działaniach nieustannie wykorzystuje muzykę, wierząc, że dzięki niej dotrze tam, gdzie słowa przestają mieć znaczenie. Stale poszerza swoje kwalifikacje poprzez udział w kursach, szkoleniach i konferencjach.

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments