Wiele osób nie staje w swojej obronie, ponieważ myli poczucie własnej tożsamości i indywidualności z egoizmem. Prawdziwa niezależność przejawia się w tym, że dajesz sobie prawo do swobodnego wyrażania emocji, przekonań, nawet jeśli innym z nimi nie po drodze. Prawda i autentyczność są dla ciebie ważniejsze niż dbanie o pozory i zachowanie status quo – w postaci niewychylania się z opinią, która mogłaby spowodować konflikt i zaburzyć pozorną równowagę. Nie oznacza to, że od tej pory masz przestać liczyć się z uczuciami bliskich, oznacza to, że twoje pragnienia są równie ważne.

Wiele osób oddaje innym władzę na swoim życiem, tylko dlatego, że żyje w przekonaniu, że jej nie posiada. Pierwotnie może to być zależność od toksycznych rodziców:

„Rodziców, którzy zaszczepili w dziecku wieczną traumę, poczucie znieważenia, poniżenia i nie przestają tego robić, nawet kiedy dzieci są już dorosłe. Toksyczny system rodziny jest jak łańcuch pojazdów w karambolu na autostradzie – produkuje jedną spaczoną generację za drugą. Jest on rezultatem zakamuflowanych uczuć, zasad, interakcji i przekonań odziedziczonych po przodkach;” S. Forward

Często obiecujemy sobie, że nie popełnimy tych samych błędów, a potem okazuje się, że podobne role odgrywamy w dorosłych związkach:

„Niestety pęd do powtarzania znanych wzorców uczuciowych jest powszechny bez względu na to, jak bolesne czy autodestrukcyjne mogą być te uczucia.” S. Forward

Czy jesteś uzależniona emocjonalnie od drugiej osoby? 5 sygnałów ostrzegawczych

  • Większość decyzji podejmujesz biorąc pod uwagę, jak inni będą się z tym czuli, ale ignorujesz własny komfort i własne uczucia. Jesteś gotowa zrezygnować z realizacji własnych planów, by nie stracić czyjejś aprobaty lub kogoś nie unieszczęśliwić;
  • Jesteś obwiniana – o czyjeś złe samopoczucie, nałóg, porażki. Pełnisz rolę kozła ofiarnego, którego można obwinić za wszystkie nieszczęścia i obarczyć odpowiedzialnością za niepowodzenia;
  • Twoje poczucie własnej wartości jest podkopywane krytyką, sarkastycznymi uwagami. Im niższe poczucie twojej własnej wartości, tym bardziej podatna jesteś na kontrolę i manipulację. Wzrasta twoja zależność od drugiej osoby;
  • Twoje życie to ciągła walka – to z czym walczysz, napiera: reagując buntem jesteś kontrolowana w tym samym stopniu, co zachowując postawę uległą i biernie podporządkowując się cudzym żądaniom; Efektem walki jest chroniczna złość, która wydatkuje twoją energię, drenuje inne dziedziny życia i pozwala innym pociągać za sznurki: „Im silniejsza jest twoja reakcja, tym większa ich władza nad tobą, ich zdolność wyprowadzania cię z równowagi, a przez to także ich kontrola nad twoimi poczynaniami.” S. Forward; Jeśli na kogoś krzyczysz, grozisz mu, ta osoba ma spory wpływ na to, co czujesz i jak postępujesz, bo bardzo łatwo wytrącić cię z równowagi;
  • Pragniesz zemsty: „Zemsta, odpłacenie komuś jest normalną, lecz złą motywacją. Powoduje to ogromną frustrację i unieszczęśliwia; utrudnia osiągnięcie emocjonalnego komfortu. Bez względu na to, jak słodka może się wydawać w danym momencie, może utrzymywać chaos emocjonalny, sprawiając jednocześnie, że tracisz cenny czas i energię.” Susan Forward; Pragnienie zemsty może sprawić, że będziesz tkwić w zacięciu i złości, które najbardziej zmienią ciebie, a sama zemsta nie zrekompensuje doznanych krzywd, nie cofnie czasu;

Jak odzyskać kontrolę nad swoim życiem?

Wyraź swój gniew:

„Ludzie potrzebują wściekania się o to, co im się przydarzyło. Muszą zaprzestać pomniejszania i niedoceniania krzywd, jakie im wyrządzono.” S. Forward

Ważniejsze od szlachetnego przebaczenia, na które może zdobędziemy się na końcu procesu konfrontowania przeszłości, jest dopuszczenie adekwatnego gniewu i nieumniejszanie doznawanych krzywd.

Możesz to zrobić nawet wtedy, gdy osoby, która cię zraniła i zawiodła nie ma w pobliżu. Napisz list, by odzyskać kontakt z uczuciami i prawdziwym przebiegiem wydarzeń. Przywołaj wspomnienia i uczucia, jakie w tobie wywołały, a następnie opisz, jaki mają wpływ na twoje obecne życie.

Powiedz wszystko, co leży ci na sercu, zwracając się do zdjęcia osoby, która cię zraniła. Nie musisz się hamować ani przebierać w słowach. Ważne jest oczyszczenie się z emocji, które sieją spustoszenie w twoim obecnym życiu, relacjach, samopoczuciu.

Jeśli rzadko robisz to, co chcesz, przedkładasz wciąż potrzeby innych nad swoje, możesz w tym czasie gromadzić pokłady złości, która niewyrażona będzie miała ujście w depresji.

Dopóki poszukujesz cudzej aprobaty, dopóty jesteś kontrolowana.

Uwalniając się od przykrych emocji, od dążenia do zdobycia cudzej przychylności, uwolnisz się od kontroli, jaką inni ludzie mieli nad tobą – niezależnie od ich gotowości do okazania skruchy czy zmiany postępowania, które nie zależą od ciebie. Porządek w twoim wnętrzu za to w pełni zależy od ciebie.

Marta Szyszko

na podstawie:

Susan Forward „Toksyczni rodzice”

toksyczni rodzice

Sprawdź, jak rozmawiać z osobami, które próbują cię sprowokować i przejąć kontrolę nad twoim nastrojem i samopoczuciem:

Jak nie dać się sprowokować? 13 komunikatów przerywających agresję

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments