Agresywni, lekceważący i pogardliwi ludzie mogą stanąć na twojej drodze niespodziewanie. To nie twoja wina – nie wywołałaś emocji drugiej osoby, prawdopodobnie szuka ona sposobu na rozładowanie nagromadzonej frustracji. Czyjeś negatywne emocje rzadko mają związek z tobą, jak sobie z nimi radzić?

Zadawaj porządkujące pytania:

„Jeśli czynią nam zarzut z czegoś, za co sami są odpowiedzialni, trzeba im to otwarcie powiedzieć.” Henry Cloud, John Townsend

Osoba agresywna jest skoncentrowana na sobie, manipuluje innymi, by postępowali wedle jej wizji, niezależnie od tego, jakie są ich potrzeby. Zadawanie porządkujących pytań to jeden ze skutecznych sposobów, by postawić granice egoistycznej osobie, która się zapędziła. To punkt wyjścia do negocjacji i zasygnalizowania swojego stanowiska.

  • proponujesz czy stawiasz mnie przed faktem dokonanym?
  • naprawdę oczekujesz ode mnie, że w tej sytuacji postąpię…?
  • mam coś do powiedzenia w tej kwestii?
  • uważasz, że to uczciwa propozycja?

Nie oddawaj kontroli rozmówcy

Agresywne zachowanie to często wstęp do wymuszenia uległości. Często po takim ataku czujemy ścisk w żołądku i kusi nas, by jak najszybciej przywrócić spokój. Udowodnij rozmówcy, że nie jesteś zależna od niego w żaden sposób i nie uzyska tego, czego chce, jeśli o to kulturalnie nie poprosi, zostawiając przestrzeń na odmowę. Mimo że uleganie komuś, kto zaskoczył nas opryskliwym, umniejszającym naszą wartość zachowaniem, wydaje się rozwiązaniem, które od ręki przyniesie ulgę, w ten sposób pozwalamy, by inni traktowali nas bez szacunku, następnym razem też się przed tym nie cofną.

„Gdy ludzie widzą, że nie ma z nami żartów, najczęściej zaczynają się zmieniać.” Henry Cloud, John Townsend

Zwróć uwagę na niewłaściwe zachowanie, zamiast nadawać etykietki

Gdy ktoś jest zaabsorbowany sobą, agresywny możesz powiedzieć wprost, że to zachowanie jest zbyt egoistyczne, niewłaściwe, np. „Nie odpowiada mi sposób, w jaki pani ze mną rozmawia.” Nazywając zachowanie, dajesz osobie agresywnej wybór, by postąpiła inaczej. Kiedy zaś przypinasz łatkę – „jesteś takim egoistą!”, „Ale prostactwo!” -zamykasz drogę do porozumienia, ponadto wpadasz w złość. Osoby z osobowością narcystyczną nie przyjmują krytyki, więc by odwrócić uwagę od własnej niekompetencji, zaczną atakować ciebie i w ten sposób uwaga przestanie być skupiona na rozwiązaniu sporu, ale na przerzucaniu się argumentami, kto ma więcej na sumieniu.

„Kiedy zaczynamy wytyczać granice bliskim nam ludziom, stajemy wobec naprawdę trudnej sytuacji – oni cierpią. Do tej pory rekompensowaliśmy im jakoś osamotnienie, brak organizacji, finansową nieodpowiedzialność. (…) Pamiętajmy jednak, że nasze granice są drugiej stronie tak samo potrzebne jak nam. Skoro przez swoją dotychczasową postawę stwarzaliśmy przestrzeń dla nieodpowiedzialności, ograniczenia mogą skłonić bliskiego nam człowieka do dojrzalszego postępowania.” Henry Cloud, John Townsend

Zachowaj spokój i obiektywizm

Nie daj się sprowokować, inaczej druga osoba przejmie kontrolę nad sytuacją i o to właśnie jej chodzi od samego początku. Możesz też być rozliczana z konfliktowego zachowania, jeśli dojdzie do niego na przyjęciu rodzinnym lub w pracy. Spokój i życzliwe wyznaczanie granic pozwolą ci zachować klasę. Jest to o tyle trudne, że czujesz jak adrenalina krąży w twoich żyłach, a organizm przygotowuje cię do reakcji walki albo ucieczki. Odrocz odpowiedź: „Potrzebuję chwilę, by to przemyśleć, nie odpowiem od razu.” „Wrócimy do tego tematu w innych okolicznościach.” Jeśli czujesz, że tracisz kontrolę, idź się przewietrzyć, wyjdź do łazienki. Staraj się odpowiadać, ale nie reagować. Agresywna osoba może naginać fakty do swojej wersji, dlatego przedstaw jej, jak to wygląda z twojej perspektywy:

„-Otrzymałam dziwną wiadomość od pani?

-Co było pani zdaniem dziwnego w tej wiadomości?”

Lub

„-Brzmi pani na zdenerwowaną, coś się stało?”

W ten sposób rozmówca musi wziąć odpowiedzialność za swoje uczucia i poglądy, przekonuje się, że nie są to jedyne słuszne poglądy, a także, że niektóre zachowania nie będą biernie tolerowane.

Jeśli masz o sobie dobre zdanie, innym trudno będzie je zachwiać. Jeśli wiesz, że nie zrobiłaś nic złego, ufasz, że wszystko można wyjaśnić. Jeśli sama nie masz sobie nic do zarzucenia, trudno będzie innym wpędzić cię w to poczucie. Często jednak okazuje się, że manipulant nie dąży do wyjaśnienia sytuacji, ale całkiem się wycofuje, gdy jego taktyka nie działa. Jeśli nie jesteś pewna siebie, każdy manipulant będzie mógł wymusić na tobie zachowanie, na które nie masz ochoty i poczucie, że jesteś winna coś drugiej osobie, nawet jeśli to nieprawda.

„Przyczyn swojej niedoli upatrują w fakcie, że czegoś od nas nie dostali, a więc domagają się rzeczy, która nie jest ich własnością” Henry Cloud, John Townsend

jak radzić sobie z agresywnymi ludźmiMarta Szyszko

Na podstawie:

https://www.psychologytoday.com/blog/communication-success/201705/how-talk-narcissist-about-being-narcissistic?utm_source=FacebookPost&utm_medium=FBPost&utm_campaign=FBPost

https://aqrinternational.co.uk – Six ways to deal with rude and aggressive people

sztuka mówienia nie

Przeczytaj także:

Jak nie pozwolić drugiej osobie przejąć kontroli nad relacją i naszym samopoczuciem?

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments