niedoskonała mama

niedoskonała mama

przerwij błędne koło złości
psyche

Przestań się nakręcać – przerwij błędne koło złości

„Ewa to trzydziestoletnia księgowa i gospodyni domowa z zaburzeniami jedzenia i historią alkoholizmu (teraz już nie pije). Co najmniej dwa, trzy razy dziennie wścieka się na męża, dzieci, szefa lub przyjaciół. O co im chodzi? Dlaczego każdy z tych idiotów stara się mówić jej, co ma robić? Do tego są takimi niewdzięcznikami. I krętaczami. Przez cały czas chcą ją wykorzystać. Nie doceniają tych wszystkich wspaniałych rzeczy, które dla nich robi. Ewa czuje się męczennicą. Uważa, że poświęca swoje życie, aby sprawić przyjemność innym. Uważa, że ma pełne prawo być wściekła po tym wszystkim, co ją spotkało.”

Tymczasem zachowanie Ewy to typowa ucieczka w złość, by uniknąć odpowiedzialności za swoje życie. Zdrowa złość informuje nas o tym, że ktoś przekracza nasze granice, pozwala stanąć we własnej obronie. Toksyczna złość hamuje nasz rozwój, niszczy bliskie relacje, uniemożliwia kontaktowanie się z innymi uczuciami, takimi jak radość.

Korzyści wynikające ze złoszczenia się

Żądza władzy i kontroli

Kiedy krzykniemy na bliską osobę, być może natychmiastowo spełni nasze żądanie. Gdy się spieszymy, jesteśmy zniecierpliwieni, poirytowani, stosujemy złość, by wszystko przyspieszyć i kontrolować. Choć spokojna rozmowa przyniesie lepsze rezultaty, złość jest jak impuls, który da nam natychmiast to, na czym nam zależy. Kosztów nie bierzemy pod uwagę.

Unikanie innych uczuć i ludzi

„Jeżeli kogoś kochasz, okazuj mu to. Odpuść sobie na chwilę gniewanie się. Owszem, możesz zostać zraniony. Może nawet zdradzony lub porzucony. Ale szczerze mówiąc, szanse na zranienie i porzucenie są tym większe, im bardziej uciekasz w złość przed problemami.”  R. Potter – Effron

W tym przypadku złość działa jak każdy inny nałóg. To też ucieczka przed okazywaniem uczuć – nienawidzę cię! – ale zostań, nie opuszczaj mnie. Daj spokój z tą czułością! – a co jeśli mnie skrzywdzisz?

Być może boisz się dopuścić do głosu prawdziwe emocje, te niewygodne, te, które najlepiej zagłuszyć i zdusić w zarodku – rozczarowanie, wstyd, znudzenie, niechęć do wzięcia odpowiedzialności za własne życie. Złość pozwala rozładować niepewność i napięcie, jakie wytwarza obcowanie z prawdziwymi emocjami. Jednakże niszczy wszystko dookoła (ciebie, relacje z bliskim, zdrowie), a problemów nie rozwiązuje.

Przyjemność i adrenalina, które odczuwamy w gorączce złości

„Osoby uzależnione od złości zastępują intymność intensywnością. Oznacza to, że nie dążą do bliskich, bezpiecznych związków, które są dla nich zbyt monotonne. Pragną tylko intensywnych przeżyć. Intensywna złość jest ekscytująca. W czasie kłótni i pyskówek krew krąży szybciej, czujesz, że żyjesz. Kiedy przestajesz się awanturować, stajesz się przygnębiony, znudzony, ospały. Nuda, niepokój, pustka. Przygnębiające i bezbarwne życie. Depresja.” R. Potter – Effron – To są powody, dla których tak trudno wyrwać się z błędnego koła złości.

Być może nie chcesz spokojnego, jednostajnego poziomu uczuć, być może trudno ci rozstać się z adrenaliną i wrażeniami, jakie dostarcza złoszczenie się. Co dostaniesz w zamian? Spokój umysłu, szczęście, harmonię w związku. Może więc warto spróbować?

Jak poradzić sobie ze złością w zdrowy sposób?

Tłumione emocje zatruwają nas, sprawiają, że tracimy kontakt z innymi uczuciami, nosimy maski, wpędzamy się w pustkę i samotność. Kontakt z uczuciami gwarantuje budowanie bliskich relacji z ludźmi, więc jedynym konstruktywnym sposobem na uporanie się ze złością – jest wyrazić ją i pozwolić jej trwać tak długo, jak to konieczne. Energia niezbędna do tłumienia złości, ograbi inne sfery naszego życia.

Często odzywa się w nas złość z przeszłości – nieuświadomiona złość na rodzica, złość przeniesiona z relacji z kimś komu, jak sądzimy, nie możemy się sprzeciwić, na osobę bezbronną i słabszą. Ważne jest, by dopuszczać do siebie złość, pozwalać jej przepłynąć przez nasze ciało i wyrazić w sposób, który nie rani innych. Możesz napisać list do osoby, która wzbudziła skrajne emocje, na bieżąco powiedzieć, że nie zgadzasz się na takie traktowanie, możesz wyładować złość jazdą na rowerze lub uderzeniem pięścią w blat, możesz mówić to, co chciałabyś powiedzieć do osoby, która cię zdenerwowała, gdy nie ma jej w pobliżu, np. posługując się zdjęciem.

Marta Szyszko

przeczytaj także:

Comments

comments

1
Dodaj komentarz

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Magdalena Stopa Recent comment authors
  Subscribe  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Magdalena Stopa
Gość
Magdalena Stopa

Proste, mądre. Dziękuję.
Magda lubiepisac.blogspot.com