„Nasze umysły są zmęczone ustawicznym martwieniem się i zajmowaniem się innymi ludźmi i ich sprawami. Jest niemal niemożliwością odczuwać radość, kiedy przepełniają człowieka stłumione uczucia, zmartwienie o kogoś i poczucie winy.” Melody Beattie

Wierność bólowi doświadczanemu w dzieciństwie, niewyćwiczenie umiejętności okazywania serdeczności i cieszenia się życiem, może sprawić, że cierpienie stanie się naszym nawykiem, nawet jeśli zewnętrzne okoliczności są sprzyjające.

Jak przestać sabotować własne szczęście?

Nie wymagaj od siebie zbyt wiele

Spędziłaś pół dnia, nie pamiętając o śniadaniu, ale największy dramat to zakurzone półki. Próbujesz dowartościować się pracą, odczuwając poczucie winy, gdy nie spędzasz czasu na niczym pożytecznym. Żywisz niechęć do siebie i niezadowolenie. Gdy zabraknie sukcesów, osiągnięć, wyzwań, kulisz się w sobie. Żaden sukces nie jest w stanie nasycić. Tak objawia się niskie poczucie własnej wartości. Idziesz posępna, a Kaśka w pełnym makijażu, z dzieckiem pod pachą i drugim skaczącym radośnie, wraca z pracy z uśmiechem na ustach. Czujesz się taka malutka…

„Stale czepiamy się siebie, obarczając się mnóstwem powinności i obowiązków i winiąc się za to, że się z nich nie wywiązujemy albo że wywiązujemy się niewłaściwie. Uważamy, że jesteśmy coś warci tylko wtedy, kiedy robimy coś dla innych. (…) rzeczy dobre mogą być i będą naszym udziałem tylko wtedy, kiedy na to pozwolimy i kiedy będziemy przekonani, że na nie zasługujemy.” Melody Beattie

Nie pozwól, by zły nastrój stał się twoim nawykiem

Wyszukiwanie sobie problemów może stać się nawykiem, który pozwala utrzymać stan pobudzenia i dodaje energii, gdy brakuje motywacji i radości życia, wynikającej ze spełniania się.

„Można uzależnić się od kryzysów, dramatów i problemów. Jeśli przez odpowiednio długi okres nie opuszczają nas nieszczęścia, kryzysy i kłopoty, to lęk i pobudzenie, które odczuwamy, stykając się z problemami, mogą stać się przyjemnym przeżyciem emocjonalnym.” Melody Beattie

Uważaj na oczekiwania

Cudze oczekiwania mogą skutecznie pokrzyżować nasze plany, jeśli zapomnimy, że mamy prawo powiedzieć nie. Inni mogą nas informować o swoich potrzebach czy planach, ale nie mogą oczekiwać, że się zmienimy, nagniemy, by spełnić je kosztem siebie. Powiedz: „Szanuję cię i lubię, ale siebie też, muszę odmówić dla własnego dobra.”

Frustrujące może być też stawianie oczekiwań ludziom, którzy nie mogą ich spełnić, bo są pogrążeni chorobą, np. oczekiwanie od osoby uzależnionej, że odstawi używkę i nie będzie reagować gniewem.

„Sprawdź, czy twoje oczekiwania są realistyczne. Nie możesz, na przykład, oczekiwać od ludzi chorych zdrowych zachowań.” Melody Beattie

Nie oddawaj innym kontroli nad swoim nastrojem

Rodzaj pobudzenia i podniecenia wynikający z nadmiernego przeżywania problemów sprawia, że doszukujemy się drugiego dna nawet w znośnych sytuacjach, przypisujemy innym złe intencje, by móc czuć do nich niechęć i złość.

„Złość i uraza nie tylko nie pomagają ani nam, ani innym, ale w dodatku sprawiają nam ból. Przy tym wybaczyć komuś coś nie znaczy pozwolić mu się dalej ranić.” Melody Beattie

Skończ z rozdrapywaniem starych ran i przeżywaniem na nowo nieprzyjemnych sytuacji z przeszłości, dopuść uczucie złości na kogoś, przeżyj je, dopuść smutek, pozwól mu wybrzmieć, a następnie idź dalej, nie ma powodu, by wracać do przykrych sytuacji w nieskończoność. Osoba, do której czujemy urazę, często o tym nie wie, a jeśli wie, to i tak nie zaprząta sobie tym głowy.

Nie daj się wciągnąć w cudze problemy

Nie musisz zadośćuczynić krzywd osobom, którym ich nie wyrządziłaś. Inni wciąż opowiadają o swoich problemach, oczekując pomocy? W takiej sytuacji, powiedz: „Przykro mi, że masz problem, ale nie jestem odpowiednią osobą, by pomóc ci go rozwiązać.”

„Nie musimy tracić czasu, starając się znaleźć sens w bezsensie albo próbując przekonać inną osobę, że to, co robi, nie ma sensu. Naucz się mówić: „Nie chcę o tym rozmawiać.” Prawdziwie kochająca osoba postępuje w myśl zasady: „Masz problem, obchodzi mnie to, więc wysłucham cię, ale nie mogę tego zrobić za ciebie i nie zrobię, mam o tobie tak wysokie mniemanie, że pozwolę ci samemu obmyślić sposób rozwiązania tego problemu. Wiem, że potrafisz.” Melody Beattie

Konfrontuj się z tym, co teraz możesz poprawić

Nadmiernie koncentrowanie się na przeszłości i wybieganie w przyszłość często jest mechanizmem obronnym, który oddala od konfrontowania się z aktualnymi problemami, którym powinnyśmy stawić czoło. Odcinanie się od emocji również nas zatrzymuje, a tłumienie ich pochłania całą energię niezbędną do swobodnego wyrażania siebie.

„Wyolbrzymiamy prawdziwe, ale drobne kłopoty, aby się ożywić i pobudzić do działania. Zdarza się tak szczególnie wtedy, kiedy zaniedbujemy swoje własne życie i uczucia. Wówczas, stojąc przed jakimś problemem, wiemy, że żyjemy. Sytuacja kryzysowa staje się dla nas atrakcją, która ożywia monotonną egzystencję.” Melody Beattie

Marta Szyszko

na podstawie:

alkoholizm

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments