niedoskonała mama

niedoskonała mama

przekąski
dzieci współpraca z partnerami bloga

Jak popularne słodycze i przekąski wpływają na zdrowie dziecka i czym je zastąpić?

Śmieciowe jedzenie niszczy struktury neuronalne w mózgu dziecka, może przyczynić się do depresji, nowotworów, cukrzycy, nadwagi, miażdżycy, obciąża też nerki i wątrobę. Gdy nie dostarczamy dziecku odpowiedniej ilości substancji odżywczych, zaburzona zostaje praca jego mózgu. Ten organ zużywa prawie jedną trzecią krwi pompowanej przez serce na potrzeby całego organizmu, by zagwarantować sobie niezbędną ilość tlenu i substancji odżywczych. Dlatego tak ważna jest nie tylko odpowiednia dieta, ale również nawodnienie.

Jak popularne słodycze i przekąski wpływają na zdrowie dziecka? Poznaj zdrowe zamienniki

Słodzone soki i napoje gazowane, woda smakowa

Podawaj dziecku wodę niegazowaną i własnoręczne soki warzywno-owocowe, np. z wyciskarki wolnoobrotowej.

Dlaczego odpowiednie nawodnienie jest tak ważne? Woda odpowiada za transportowanie tlenu do szarych komórek. Picie odpowiedniej ilości wody wspomaga koncentrację i myślenie. Z kolei słodzone napoje i napoje gazowane utrudniają przewodzenie impulsów nerwowych. Nawet nieduże odwodnienie może skutkować zaburzeniami koncentracji. Jeśli chcesz, aby w wodzie dziecka znalazły się elektrolity, wrzuć do niej plasterek cytryny, malinę, borówkę, szczyptę soli himalajskiej.

Batony

Batony z dużą zawartością cukru, sztucznych dodatków, syropem glukozowo-fruktozowym  możesz zastąpić batonami owocowymi i orzechowymi, które są dostępne w popularnych sieciach sklepów. W składzie mają, m.in: kakao, suszone owoce i zboża. Możemy też proponować dzieciom suszone jabłka, rodzynki, śliwki, truskawki.

Syrop glukozowo-fruktozowy to tańszy zamiennik cukru. Wzmaga apetyt, po jego spożyciu dziecko nie odczuwa sytości, co prowadzi do objadania się i odkładania tkanki tłuszczowej. Ten popularny składnik może też prowadzić do insulinoodporności i cukrzycy typu B. Nadmierne spożywanie syropu glukozowo-fruktozowego może też prowadzić do anemii, zmniejsza odporność organizmu. Z kolei cukry proste powodują zaburzenia koncentracji, zachowania agresywne, rozkojarzenie, pobudzenie i brak motywacji. Dzieci, które spożywają dużo cukru są narażone na niedobory witamin i minerałów. Cukier może uzależniać, ponieważ pod jego wpływem wydzielają się opioidy, które podobnie jak narkotyki zmieniają nastrój i wpływają na neuroprzekaźniki.

Chipsy

Zdrowe zamienniki chipsów: orzechy, owocowe chipsy, świeże warzywa i owoce: rzodkiewki, ogórek gruntowy pokrojony w słupki, surowa marchewka, gotowana na parze fasolka szparagowa, ćwiartki jabłka. Możesz samodzielnie przygotować dziecku chipsy w piekarniku, krojąc ziemniaka na plasterki i używając oliwy z oliwek z pierwszego tłoczenia. Alternatywą są też chipsy z jarmużu, który pokrojony możesz wyłożyć na papierze do pieczenia z odrobiną oliwy, delikatnie przyprawić i przypiec.

Chipsy zawierają dużo soli, która obciąża nerki, w ich składzie znajduje się też rakotwórczy akrylamid. Mogą uzależniać. W procesie trawienia w jelitach wydzielają się opioidy, dlatego tak trudno poprzestać na jednym chipsie. Olej, na którym są smażone, jest źródłem niezdrowych tłuszczów trans, które powstają w procesie przetwarzania i obniżają zdolności intelektualne dzieci. W przyszłości mogą też prowadzić do podwyższenia poziomu złego cholesterolu, który może skutkować miażdżycą, udarem mózgu i zawałem serca.

Warzywa i owoce wedle zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia powinny stanowić połowę produktów spożywanych dziennie przez dziecko.

Inspiracją do tego wpisu był unijny „Program dla szkół” ( http://www.programdlaszkol.org/ ), który zapewniał uczniom klas 1-5 szkół podstawowych przekąski w postaci warzyw, owoców, mleka i produktów mlecznych. Celem programu jest zwiększenie świadomości dzieci, jak to, co jedzą, wpływa na ich zdrowie, a także wspieranie zdrowych nawyków: ruchu na świeżym powietrzu, ograniczenia czasu przed urządzeniami multimedialnymi. Samo proponowanie dzieciom zdrowych przekąsek to za mało, dlatego w ramach programu były prowadzone działania edukacyjne, m.in. na temat pochodzenia owoców i warzyw. Dzieci uczestniczyły w wycieczkach do gospodarstw rolnych, w tym ekologicznych, a także odwiedzały targi warzywne, poznawały zasady zdrowego odżywiania. Działania edukacyjne były wspierane przez ekipę Chrumasa w postaci filmów, broszur dla dzieci, poradników dla rodziców i dla nauczycieli. Dzieci mogą też odwiedzać platformę edukacyjną http://www.pamietnikchrumasa.pl/, na której znajdą quizy, zagadki i konkursy związane ze zdrowym odżywianiem.

! NOWY PLAKAT Chrumas

Marta Szyszko

Comments

comments