Pierwszym sygnałem ostrzegawczym jest to, że traktujecie się chłodno i zdawkowo, ale nadal kulturalnie, żyjąc pod jednym dachem, ale osobnym życiem. Jakie zachowania powodują narastający kryzys w związku? Nieuprzejmość, brak szacunku, odcinanie się, reagowanie ładunkiem emocjonalnym nieadekwatnym do sytuacji, lekceważenie, próba dominacji. 

„To z kolei doprowadzić może do związku, w którym dominować będą nastawienia obronne i wrogie. Reakcje w myśl zasady „walcz albo uciekaj” prowadzą do utarczek słownych, trzaskania drzwiami, odmawiania rozmowy, nadmiaru emocji i użalania się nad sobą. Takie małżeństwa – często utrzymywane z powodu dzieci, seksu, presji społecznej czy w celu podtrzymania własnego wizerunku – przybierają postać zimnej wojny.” S. R. Covey

Kryzys w związku? 4 sposoby, by go uniknąć

1. Poznaj potrzeby i oczekiwania partnera, bądź na nie wrażliwa

Okaż zainteresowanie potrzebami partnera. To, co ważne dla ciebie, niekoniecznie jest istotne dla niego. Nie próbuj się domyślić ani oceniać swoją miarą, zapytaj wprost, czego on od ciebie oczekuje. Otwarcie mów o swoich potrzebach, bez oczekiwania, że on się domyśli.

Czytaj także: Jak okazywać miłość w związku, by nie przeminęła wraz z zakochaniem?

Jeśli partner nie jest zainteresowany zaspokojeniem twoich potrzeb, może to być sygnał, że dąży do rozpadu związku. Warto wtedy postawić sprawę jasno: „Kontakty z tobą są dla mnie bardzo ważne, ale nie zrezygnuję z własnych potrzeb, by utrzymywać z tobą stosunki.” (Susan Forward)

Czytaj także: 12 oznak, że twój partner chce zakończyć związek

Łatwiej wybaczyć błąd, którego partner żałuje, niż intencjonalne, powtarzające się zachowanie, mające na celu zrobienie przykrości, z premedytacją uderzające w wyrażone wcześniej potrzeby i oczekiwania.

2. Rozmawiaj

Czasem relację dominuje unikanie konfliktów. Partnerzy zachowują się, jakby nie rozmawianie o problemach miało sprawić, że one same znikną. Łatwiej czekać aż jej lub jemu „przejdzie”, zamiast opowiedzieć o swoich zranionych uczuciach czy zawiedzionych oczekiwaniach. Niestety takie niedopowiedzenia nie rozpraszają się, ale kumulują i kiedyś może być za późno, by wrócić do tego, co było.

3. Przywiązuj dużą wagę do drobiazgów

„Jakże ważna jest odrobina dobroci i uprzejmości. Małe nieuprzejmości, lekka nieżyczliwość, cień braku szacunku powodują duże straty na koncie emocjonalnym. W związkach z ludźmi, małe rzeczy są rzeczami wielkimi.” S. R. Covey

4. Zawiniłaś? Przeproś

„Za każdym razem, gdy przegrywa duma, zwycięża twoje małżeństwo.”

  • przepraszam, moja krytyka była niesprawiedliwa
  • przepraszam, mój komentarz był poniżający, potraktowałam cię bez szacunku
  • źle postąpiłam, żałuję
  • myliłam się, miałeś rację;

Dlaczego przyznanie się do błędu i szczere przeprosiny są takie trudne? Nigdy nie zdobędzie się na nie osoba o niskim poczuciu wewnętrznego bezpieczeństwa. Boi się, że takim wyznaniem odsłoni się przed partnerem, okaże słabość i że może to zostać wykorzystane przeciwko niej. Przeprosiny niepoparte czynami i popełnianie podobnych błędów w przyszłości sprawiają, że przestają one mieć zbawienną dla związku moc, wręcz pogłębiają kryzys.

„Ten jest słaby, kto jest okrutny, łagodności można oczekiwać jedynie od silnych.” Leo Roskin

Kryzys potraktuj jako okazję, by jeszcze precyzyjniej wyrażać swoje uczucia i potrzeby, szukać nowych sposobów na cementowanie związku, szansę na rozwój osobisty, np. w toku terapii, warsztatów komunikacji bez przemocy, radzenia sobie ze złością. Jednak pamiętaj, że nie wystarczą chęci jednej strony relacji, by uratować związek. Z kryzysu wyjdziecie silniejsi lub rozejdziecie się w różnych kierunkach. Emocje, jakie się wtedy pojawiają – wybuchy płaczu, smutek, złość, mają za zadanie cię chronić, pozwolić ci się oczyścić, odzyskać równowagę. Nie broń się przed tym, przeżywaj z całą intensywnością.

„Nie pozwól, aby twoja przeszłość definiowała twoją przyszłość. Przestań pozwalać, aby definiowali ją inni ludzie. To nie jest odpowiedzialne budowanie swojego życia. To jest przyjmowanie pozycji osła, który idzie tam, gdzie go pociągną. Nawet jeśli nie masz wpływu na niektóre zdarzenia z twojego życia (te, które były twoim udziałem lub te, które dopiero będą), masz jednak stuprocentową dowolność dotyczącą decyzji, jak się zachowasz, jaką postawę przyjmiesz, gdy już nastąpią.” Kamila Rowińska

Marta Szyszko

Na podstawie:

7 nawyków skutecznego działania

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments