niedoskonała mama

niedoskonała mama

jak dokonać zmian w życiu
motywacja

Jak dokonać zmiany w życiu?

Cierpimy, gdy istnieje rozdźwięk między tym, czego pragniemy, a tym co mamy.

„Mamy tu do czynienia z przepaścią rzeczywistości, czyli z dużym rozdźwiękiem między rzeczywistością istniejącą a pożądaną.” R. Harris

Zmiany, które pozwoliłyby zmniejszyć to cierpienie, jawią się jako zagrażające. Najczęściej jednak nie wystawiamy się na niebezpieczeństwo, gdy chcemy coś sprawdzić czy nauczyć się czegoś nowego. Co najwyżej możemy wystawić się na odmowę lub pracować nad zmianą dłużej, niż na początku się zdawało. Mózg zawsze będzie nam podsuwał wymówki, które mają nas odwieść od zmiany, kiedyś było to dyktowane przetrwaniem. Jeśli będziesz czekać, aż umysł przestanie podsuwać ci czarne scenariusze, nigdy nie podejmiesz żadnych kroków.

„Nie ma nic złego w popełnianiu błędów.” R. Harris

Jak dokonać zmiany w życiu?

Nie pozwól, by powstrzymały cię ograniczające myśli i uczucia

Lęk, który pojawia się na samą myśl o zmianie i towarzyszące temu procesowi myśli: „To za trudne”, „Nie poradzę sobie”, „I tak się nie uda”, „To strata czasu”, „Jestem zbyt zajęty”, „Wydurnię się” , „Jestem zbyt zmęczony” najczęściej nie są zgodne z prawdą.

Aby nie pozwolić niekomfortowym uczuciom i myślom odwieść się od zamierzeń, zrób na nie miejsce, pogódź się z ich istnieniem, a mimo to, rób swoje. Bój się i działaj, miej wątpliwości, ale posuwaj się do przodu. Robisz dla nich miejsce nie dlatego, że sprawiają ci przyjemność, ale dlatego, że to konieczne, by mimo dyskomfortu działać. Wkrótce przekonasz się, że zrobiłaś to, przed czym zapierał się twój mózg. Nie obyło się bez nieprzyjemnych uczuć i myśli, ale się udało. Dyskomfort na ogół pojawia się wtedy, gdy coś ma dla nas duże znaczenie, to w nim drzemie największy potencjał:

„jeśli ludzie cierpią (…), to jest tak dlatego, że mają kontakt z czymś naprawdę istotnym, z czymś, co ma dla nich znaczenie.” R. Harris

Określ, czego chcesz

Ludzie są na ogół mocni w określaniu, czego nie chcą, ale nie formułują tego, na czym im zależy. Określ cel w formie: „chcę…”, zapisz go, a następnie wypowiedz na głos przed świadkami:

„Klientka: To znaczy nam powiedzieć to, co napisałam?

Terapeuta: Tak, proszę. Powiedz głośno, że naprawdę masz taki zamiar. I zauważ, co się pojawi w twoim umyśle i w twoim ciele.

Klientka: Zobowiązuję się, że zabiorę dzieci do parku w sobotnie popołudnie, żeby pograć w baseball.

Terapeuta: Świetnie, kiedy to mówiłaś, zdawałaś się nieswoja. Jakie uczucia się pojawiły?

Klientka: To mój żołądek. Jakby zawiązał się w węzeł.

Terapeuta: A czy twój umysł miał do powiedzenia coś pomocnego?

Klientka: Jasne. Jestem zbyt zajęta pracą. Nie mam czasu. To zawracanie głowy. Odłożę to na przyszły miesiąc.

Terapeuta: Czy chcesz zatem zrobić miejsce na te myśli i uczucia, aby móc robić to, co jest ważne?

Klientka: Tak.” R. Harris

Zadbaj o to, by cel był realistyczny

Realistyczne cele to takie, w przypadku których dysponujemy odpowiednimi zasobami: czasem, umiejętnościami, pieniędzmi, zdrowiem, energią.

„Twój czas to twoje życie.” B. Tracy

Niektóre zasoby można zdobyć, lepiej zarządzając czasem, pracując za wyższą stawkę godzinową, zmniejszając zakres obowiązków, by zyskać przestrzeń na to, na czym nam zależy. Czasem cel nie jest osiągalny, wtedy należy dostosować go do swoich możliwości.

„Kiedy brakuje nam niezbędnych zasobów, mamy dwie możliwości. Możliwość 1: wymyślamy nowy cel, aby zdobyć niezbędne zasoby. (…) Możliwość 2: jeżeli zdobycie potrzebnych zasobów jest niemożliwe, to akceptujemy ograniczenia rzeczywistości i zmieniamy swój cel, aby zaadaptować się w możliwie najlepszy sposób.” R. Harris

Cel musi być znaczący i zgodny z twoimi wartościami

To znaczące, ważne i zgodne z naszymi wartościami cele są źródłem motywacji. Skup się na tym, by cel dawał ci satysfakcję od pierwszego kroku, a nie był kartą przetargową do osiągnięcia szczęścia w przyszłości.

„Kiedy klienci za bardzo skupiają się na dużych, długoterminowych celach, odciąga ich to od życia w teraźniejszości. Blokują się na przekonaniach typu: „Będę szczęśliwy, gdy osiągnę ten cel”. Tymczasem mogą nigdy nie osiągnąć celu, jego realizacja może potrwać znacznie dłużej, niż oczekiwali, albo mogą wcale nie być szczęśliwi po jego osiągnięciu.” R. Harris

Poradź sobie z poczuciem przytłoczenia, robiąc małe kroki

Gdy cel wydaje się za trudny, zbyt rozbudowany, antidotum na to jest wykonanie pierwszego, małego kroku przed upływem doby. Może to być research na dany temat w internecie, wykonanie telefonu w celu zdobycia szczegółowych informacji.

„Po zidentyfikowaniu obszaru życia i kilku podstawowych wartości dobrze jest zadać następujące bardzo użyteczne pytanie: „Jaki najmniejszy, najdrobniejszy, najprostszy, najłatwiejszy krok możesz wykonać w ciągu następnych dwudziestu czterech godzin, który przybliży cię nieco w tym kierunku?”. R. Harris

Nie rezygnuj, gdy nie wywiążesz się ze złożonych sobie zobowiązań, porażka nie oznacza końca

Jeśli nie wywiążesz się ze zobowiązania, jakie sobie złożyłaś, nie odczytuj tego jako końca zabiegania o lepszą rzeczywistość. Nie jest realistyczne zawsze postępować właściwie, wywiązywać się ze wszystkich składanych sobie obietnic. Natomiast realistyczne jest powracanie do starań po tym, jak zboczyło się na chwilę z kursu. Możesz nieustannie wracać do swoich wartości, niezależnie od tego, jak często tracisz z nimi kontakt:

„Na pewno zdarzy ci się nie wywiązać z jakiegoś zobowiązania. To dlatego, że jesteś prawdziwym człowiekiem, a nie fikcyjnym superbohaterem.” R. Harris

W sytuacji, gdy odstąpisz od realizacji planu, nie pomoże ci krytykowanie siebie, pomoże akceptacja dyskomfortu (frustracji, niepokoju) i powrót na obrany szlak.

„Czy wolisz odczuwać wyczerpujący ból ugrzęźnięcia w tej sytuacji, czy też wzmacniający ból pójścia naprzód?” R. Harris

zmiany w życiu

Marta Szyszko

na podstawie:

Jak dokonać zmiany w życiu?

Comments

comments