niedoskonała mama

niedoskonała mama

chłopiec na spacerze
dzieci

Dlaczego ruch jest tak ważny dla rozwoju dziecka? Integracja sensoryczna – nauka przez zabawę

Mało ruchu, więcej czasu spędzonego przed telewizorem i komputerem, a także wyręczanie dzieci przez rodziców – to niektóre z czynników powodujących zaburzenia integracji sensorycznej. Czym dokładnie jest to zaburzenie, opowie Sandra Kubiak-Sowińska –  terapeuta Integracji Sensorycznej.

Na czym dokładnie polega zaburzenie Integracji Sensorycznej?

Dysfunkcje w zakresie SI (w skrócie Integracji Sensorycznej) dotyczą nieprawidłowości przetwarzania bodźców sensorycznych w obrębie następujących systemów: przedsionkowego, proprioceptywnego, dotykowego, słuchowego, wzrokowego, węchowego, smakowego.

Problemy te można rozpoznać u dzieci w normie intelektualnej, u których obserwuje się trudności w uczeniu się, a także u niepełnosprawnych intelektualnie i ruchowo, u autystów, nadpobudliwych psychoruchowo. Nasilenie ich jest różne i ma wpływ na uczenie się, zachowanie oraz funkcjonowanie społeczne i emocjonalne.

Należy wspomnieć, że pojedynczy objaw nie jest powodem do niepokoju. O zaburzeniach przetwarzania sensorycznego mówimy, gdy tych objawów jest kilka lub kilkanaście. Jest to wskazanie do przeprowadzenia diagnozy SI.

Co powinno nas zaniepokoić w zachowaniu i rozwoju dziecka?

Dzieci z dysfunkcjami SI, mają:

  • opóźnienia i zaburzenia rozwoju mowy,
  • trudności z czytaniem i pisaniem, liczeniem, rozpoznawaniem cyfr, myleniem, odwracaniem liter, robią tzw. lustrzane odbicie, czytaniem od końca wyrazów,
  • trudności z prawidłowym chwytem narzędzia pisarskiego, kłopoty z cięciem nożyczkami,
  • tendencję do mylenia prawej i lewej strony, kłopot ze wskazaniem części ciała,
  • tendencję do przewracania się, potykania częściej niż rówieśnicy,
  • tendencję do wykonywania różnych aktywności niezdarnie, powoli,
  • problem z nadmierną ruchliwością,
  • problemami z orientacją w otoczeniu,
  • problem z napięciem mięśniowym,
  • problem z koncentracją uwagi,
  • problem z nadmierną reakcją na niespodziewany dotyk,
  • problemy o podłożu emocjonalnym,
  • niską samoocenę,
  • nadwrażliwość na bodźce zmysłowe, np. zatykają uszy na hałas,
  • podwrażliwość na bodźce zmysłowe, np. kręcą się długo i intensywnie na karuzeli;

Gdzie odbywa się terapia zaburzeń Integracji Sensorycznej?

Terapia powinna odbywać się w gabinecie SI, którą prowadzą certyfikowani terapeuci. Początkowo, terapeuta przeprowadza wywiad z rodzicem, następnie wykonuje próby kliniczne i Testy Południowo-Kalifornijskie z dzieckiem i po wnikliwej analizie oraz ocenie testów, konstruuje diagnozę. Rodzice na prośbę terapeuty powinni wykonywać w domu zalecenia i ćwiczenia wspomagające pracę terapeutów. Terapię SI prowadzi się na zajęciach wczesnego wspomagania rozwoju w Poradniach Psychologiczno-Pedagogicznych oraz w prywatnych gabinetach.

Jake mogą być przyczyny zaburzeń Integracji Sensorycznej?

Przyczyny zaburzeń SI:

  1. Okres prenatalny, np. infekcje u kobiet w ciąży, alkohol, narkotyki, ciąże zagrożone, w których mama musiała leżeć.
  2. Okres okołoporodowy, np. uszkodzenia okołoporodowe, wcześniactwo, cesarskie cięcie, przedłużający się poród, niedotlenienie.
  3. Kolejne fazy życia, np. opóźnienie w rozwoju psychoruchowym, uwarunkowania genetyczne.

Dodatkowymi czynnikami jest dziś mniej ruchu, więcej czasu spędzonego przed telewizorem, komputerem. Dzieci są wyręczane przez rodziców. Ruch w rozwoju dziecka jest bardzo ważny, wtem sposób dziecko uczy się rozumieć otoczenie. Dlatego często integrację sensoryczną nazywa się NAUKOWĄ ZABAWĄ.

Sandra Kubiak-Sowińska

Absolwentka pracy socjalnej i resocjalizacji oraz pedagogiki specjalnej na UAM w Poznaniu. Nauczyciel mianowany w jednej z poznańskich szkół specjalnych i certyfikowany terapeuta Integracji Sensorycznej. Prywatnie żona i mama dwóch łobuzów Oliviera i Kuby.

Comments

comments

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o