„Troszczenie się o siebie oznacza, że musimy nauczyć się żyć odpowiedzialnie. Oznacza to też, że musimy pozwolić innym żyć tak, jak chcą, dopóki nie przeszkadza nam to wieść takiego życia, jakie nam odpowiada.” Melody Beattie

Dlaczego koncentrujesz się na innych, zamiast żyć swoim życiem?

„Nie nauczyliśmy się rozpoznawać naszych potrzeb, ponieważ i tak nie miało to znaczenia – i tak nie zostałyby zaspokojone. (…) Teraźniejszość była okropna, a przyszłość rysowała się ponuro. Życie swoim życiem może być dla niektórych z nas niezachęcającą perspektywą.” Melody Beattie

Jeśli nie konfrontujesz swoich problemów w nadziei, że skoro ty ich nie widzisz, to one nie istnieją, miej świadomość, że brak decyzji to też decyzja. Jeśli nawet nic nie postanowiłaś, problemy będą narastać, odczujesz ich konsekwencje, niezależnie od tego, czy masz odwagę, gotowość, by się z nimi zmierzyć.

Może to być to dotkliwe poczucie straty cennego czasu na szczęście, które jest ofiarą na rzecz zachowania status quo.

Może poczucie, że od dawna nie pasujesz tu, ale jesteś, nie sobą. Żal tej przestrzeni, której nie zwolniłaś na nowe. Nowe, które nie nadeszło przez twoje wahanie i zasiedzenie.

 „Wierzę, że oprócz troszczenia się o innych i pełnienia roli dodatku do czyjejś osoby – są inne wartościowe cele w życiu.” Melody Beattie

4 sposoby, by zacząć żyć swoim życiem

Zacznij zaspokajać swoje potrzeby

Może potrzebujesz drzemki, może dnia urlopu, może samotności, może zajęcia, które wypełni twoje życie, a może tego, by ktoś cię objął i pocałował?

Nie pozwól innym, by kontrolowali twoje reakcje

Nie odpowiadaj w stanie wzburzenia, nie musisz reagować na czyjeś nieprzewidywalne zachowanie:

„Niewiele jest takich rzeczy, których nie można zrobić lepiej, nie będąc w stanie wzburzenia. (…) Czyjś zły humor, ostry język, zły dzień, przykre myśli nie muszą psuć nam dnia czy choćby jednej godziny. Reagujemy, ponieważ uważamy, że nie powinno być tak, jak jest. Reagujemy, ponieważ nie czujemy się dobrze. Reagujemy, ponieważ myślimy, że musimy reagować, nie musimy. Nie musimy czuć się zakłopotani, jeśli ktoś kogo kochamy, zachowa się niewłaściwie. Taka reakcja jest wprawdzie normalna, ale nie musimy stale czuć się zakłopotani i poniżeni. Każdy sam odpowiada za swoje zachowanie. Jeśli ktoś zachowuje się niewłaściwie, to niech sam się wstydzi. Jeśli nie zrobiłeś niczego, co sprawiałoby ci wstyd, to nie czuj się zakłopotany.” Melody Beattie

Co zrobić, gdy czujesz, że zaczynasz przejmować czyjś zły nastrój? Idź do kina, na spacer, na łyżwy, porozmawiaj z kimś bliskim. Zatroszcz się o siebie w sposób, który jest bezpieczny i konstruktywny, nie kieruj złości przeciwko sobie. Jeśli tracisz spokój i pogodę ducha, to znaczy, że inni przejmują kontrolę nad twoim nastrojem. Możesz ją odzyskać, gdy tylko o tym zdecydujesz. Taka postawa buduje twoją niezależność emocjonalną, szacunek i zaufanie do samej siebie. Daje poczucie mocy.

Zaufaj swoim odczuciom

„Może nauczono nas nie wierzyć w siebie. Zdarza się to wtedy, kiedy mówi się nam, że uczucie, które żywimy i okazujemy, jest niedobre lub niewłaściwe, a także wtedy, kiedy widzimy fałsz czy niekonsekwencję, ale wmawia się nam, że to nasze przywidzenie.  Tracimy wówczas wiarę w tę część naszej osobowości, która czuje właściwie, rozpoznaje prawdę i daje nam pewność, że potrafimy sprostać różnorakim wyzwaniom, które niesie życie.” Melody Beattie

Daj sobie przyzwolenie do podążania za pasją i przyjemnością

„Trzeba brać odpowiedzialność za to, co się robi, robić to, co chce się robić i zdawać sobie sprawę, że gdy postępujemy inaczej, irytujemy się i wpadamy w gniew.” Melody Beattie

Nie potrzebujesz niczyjej zgody, by zacząć troszczyć się o siebie. W każdej chwili możesz podjąć tę decyzję. Możesz wybrać szczęście, spełnienie, spokój, pewność i zadowolenie.

Marta Szyszko

Na podstawie:

współuzależnienie

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments