Legenda głosi, że idealna mama nigdy nie krzyczy. Nie zawsze uda nam się zapanować nad falą gniewu. Złość sama w sobie nie jest zła, to jedna z emocji, która informuje nas, że dzieje się coś niedobrego, na przykład o tym, że któraś z naszych potrzeb nie może zostać zaspokojona. Potęguje ją przemęczenie lub presja na wykonywanie czynności, które są nudne, frustrujące i powtarzalne. Rozdrażnienie może być objawem stanów depresyjnych. Jak sobie radzić z emocjami i przestać krzyczeć na dziecko?

Przeciwdziałaj!

Naprawdę chodziło o to, że dziecko z premedytacją rozlało kompot, a może o to, że to kolejna zarwana noc, miałaś spięcie z mężem lub czujesz się w domu wyzuta z własnych ambicji i możliwości ich realizacji?

Zaspokajaj potrzeby

Nie pozostaje nic innego, niż odpowiedzieć sobie na pytanie – czego Ci brak? Nie bierz pod uwagę wyimaginowanych społecznych oczekiwań, którym nie sposób sprostać, uporządkuj siebie. Czujesz się sfrustrowana, bo ‘tylko’ gotujesz, sprzątasz i dbasz o rodzinę, a Twoje ambicje bulgoczą pod pokrywką obowiązków? Bądź dumna z tego, że zajmujesz się domem i dbasz o rodzinę, ale nie zapominaj o sobie.

Teraz jest najlepszy czas na odkrycie życiowej pasji: Jak odkryć pasję?

 Relaksuj się, uprawiaj sport, zadbaj o dietę

Ostatnio natknęłam się na hasło olimpiady paraolimpijskiej- We all got problems, sport doesn’t care. Tak, dokładnie – ciężki dzień w domu z dziećmi? Bieganie po lekarzach zamiast urlopu? Sport jest lekarstwem na te wszystkie bolączki!

Odżywiaj się zdrowo, zamiast chaotycznego śniadania przygotuj owsiankę, kawę staraj się zastępować świeżo wyciskanym sokiem lub na szybko wodą z cytryną. Niedobory magnezu i przemęczenie mogą zrobić z Ciebie złośnicę.

A co jeśli wyjdę z siebie?

  • Wyjdź z pokoju
  • Oddychaj głęboko, skup się na wdechach i wydechach
  • Policz do 10
  • Opisuj, co czujesz – jestem wściekła!
  • Gdy czujesz, że ogarnia Cię złość, daj sobie minutę, pytając samą siebie – co się dzieje wokół mnie, co dzieje się we mnie?
  • Wyobraź sobie, że nie jesteś sam na sam z dziećmi, ktoś obserwuje Twoje zachowanie, być może sąsiad właśnie stoi na klatce lub wyszedł na balkon i rejestruje każde słowo.
  • Gdy nakrzyczysz na dziecko – przeproś, opisz jak bardzo się zezłościłaś, jak trudno było ci nad tym zapanować i jak bardzo żałujesz swojego zachowania.

Wybacz sobie nieodpowiednie zachowanie! Wszystkie mamy lepsze i gorsze chwile, nie każda z nas jest oazą spokoju i wzorem wyjętym z różowego poradnika. Nie hoduj poczucia winy i wstydu, szukaj coraz to nowych rozwiązań, by być cierpliwa i świadoma własnych słabości.

Marta Szyszko

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments