Zaczynając rok temu swoją przygodę z tą dyscypliną sportu nie sądziłam, że aż tak mnie wciągnie i że będzie się rozwijać. Na początku chciałam tylko odpowiedzieć sobie na pytanie „Dlaczego nienawidzę biegania”. – mówi Mama Alergika, która na Niedoskonałej Mamie obdziela nas wspaniałymi przepisami. Ale Katarzyna Jankowska nie tylko z pasją gotuje, również trenuje i lubi dać sobie wycisk.

Jak to się zaczęło?

Uprawiałam różne formy aktywności sportowej, ale bieganie za bardzo mnie męczyło. Aż do czasu gdy podczas długiego weekendu nad naszym polskim morzem,  stwierdziłam że czas zobaczyć o co w tym chodzi.

Wspomnę o moim bracie-maratończyku. Grześ biegał odkąd zrobił pierwsze kroki. Wraz z siostrą, przed każdym progiem w domu, krzyczałyśmy „stój”! Brat przystawał, przekraczał próg i biegł dalej, etap chodzenia przyszedł później:). Potem trenował bieganie także w kadrze Polski, aż pewnego dnia porzucił sport i wyjechał z kraju.

Po wielu latach przerwy wrócił do biegania, przygotowywał się do swojego pierwszego maratonu (w wieku 34 lat), który pobiegł rewelacyjnie, bo z czasem 2:22. Trenował z wielkim zapałem niezależnie od pogody i miejsca. Dzwonił do mnie i opowiadał jak wszystko w życiu zaczęło mu się układać odkąd biega, jak wewnętrznie staje się silniejszy i czuje się zdrowszy. Zazdrościłam mu i podziwiałam zarazem.

W tamten majowy weekend pomyślałam „z pewnością mam to w genach” i pobiegłam, z każdym tygodniem dalej i w lepszej formie. W październiku jak wiecie wystartowałam w Biegnij Warszawo na 10 km (1:03), a w marcu w Półmaratonie Warszawskim na 21 km (2:05). Dałam radę i odczułam ogromną satysfakcję. Udowodniłam sobie, że mogę jeśli tego chcę, że potrafię pokonać swoje słabości.

Bieganie stało się moim sposobem na pokonanie siebie, tej słabszej mnie. Ja też, jak mój brat, z każdym dniem jestem silniejsza i zdrowsza. Biegnę kolejne kilometry i czuję, że mogę dużo więcej niż dotychczas. Wszystkie problemy stają się mniejsze, albo po prostu się rozwiązują. Rosnę w wewnętrzną siłę, pozbawiam się ograniczeń.  

Marzeniem moim jest obecnie pokonać dystans maratonu. Jeszcze rok temu nawet o tym nie myślałam. Maraton wydawał się czymś nieosiągalnym. Podziwiałam brata i innych maratończyków, ale żebym ja miała kiedyś podjąć takie wyzwanie? Poczyniłam to postanowienie „przygotuję się do maratonu i pokonam ten dystans”. Kiedy jeśli nie teraz?

Przez kilka tygodni „biłam się z myślami”, bo wiem jakie to obciążenie dla organizmu i rodziny. W natłoku codziennych obowiązków muszę znaleźć czas na regularne treningi. Wiedząc, że będę chodzić „na wstecznym” po długim wybieganiu (coraz dłuższym z każdym miesiącem), zastanawiałam się czy to dobrze dla mojego zdrowia. Bieganie 5-10 km stanowi dla mnie zdrowy relaks, dłuższy dystans to już wysiłek.

Przeczytałam na blogu Feminki o jej tegorocznym maratonie, o chwilach załamania i ostatnich kilometrach, które pokonała wraz z 60 letnim biegaczem i dotarło do mnie, że nie ma się co nad sobą rozczulać, ja też dam radę. 35 Maraton w Warszawie już we wrześniu. Wiem, że jeśli uda mi się przebiec te 42 km pokonam jeszcze kilka moich wewnętrznych słabości i z każdym miesiącem będę silniejsza.

Biegnij bez skrępowania …

O to czym kierują się podczas wyboru stroju do biegania, spytałam dwie mamy, zaangażowane w treningi:

 „Z pewnością pierwszym kryterium jest budżet jaki mogę przeznaczyć na strój do biegania. Później natomiast wybieram ubrania w fajnych, pastelowych kolorach ;-) Jeżeli pasuje mi wygląd danego stroju, sprawdzam czy jest to rzecz funkcjonalna. Strój sportowy dla mnie powinien być oddychający, przewiewny, bardzo wygodny, nie krępujący ruchów. Następnie lokalizuję swój rozmiar i przymierzam czy mi pasuje i czy dobrze wyglądam ;-) Podczas treningu lubię dobrze się czuć i fajnie wyglądać.” Mówi Edyta Litwiniuk- mama i autorka programu PREGNICIOUS, dla kobiet, które chcą wrócić do formy po porodzie, przygodę z bieganiem zaczęła już w szkole podstawowej.

Jakie ubrania się u Ciebie nie sprawdziły?

Zdecydowanie nie oddychające, nie przewiewne, ciężkie. Bardzo ważna jest dla mnie swoboda podczas biegu.

„Początkowo garderoba nie miała dla mnie dużego znaczenia, wykorzystałam sportowy ubiór, który zakładałam na zajęcia fitness. Bardzo szybko jednak zorientowałam się, że dla osób biegających jakość odzieży ma ogromne znaczenie. Gdy zaczynamy pokonywać kolejne kilometry warto zaopatrzyć się przede wszystkim w dobrej jakości biustonosz sportowy oraz bardzo dobrej jakości skarpetki. Na tych dwóch częściach garderoby (oraz butach oczywiście) nigdy bym nie oszczędzała. Przekonałam się na własnej skórze jak wielkie znaczenie ma jakość skarpet. Obecnie biegam po 50 km tygodniowo, bez otarć i pęcherzy:)

Zakupy odzieży dla biegacza dokonuję głównie w sklepach dla Biegaczy, gdzie mogę liczyć na fachową podpowiedź. Kiedy bieganie zamienia się w pasję warto postawić na „orzeźwiającą” kolorystykę. Nasza pasja powinna pod każdym względem sprawiać przyjemność. Nie kieruję się jednak najnowszymi trendami mody, a kolory dobieram indywidualne do swoich preferencji.

Przewiewna ze specjalnych materiałów odzież dla Biegaczy to dla mnie teraz codzienność. Z czasem do listy zakupów doszły mniejsze akcesoria jak: pas na wodę i telefon, czapka z daszkiem, chusta na szyję, która sprawdza się w zimne dni, sportowa nieuwierająca bielizna czy skarpety kompresujące. Muszę przyznać, że ilość mojej odzieży biegowej rośnie z każdym miesiącem:)” – mówi Katarzyna Jankowska, która przygotowuje się obecnie do pokonania maratonu.

 Abc odpowiedniego stroju dla biegacza…

Kluczowym elementem stroju biegowego są wygodne, dobrze dopasowane do wagi i kształtu stopy buty, ale też skarpety, które zapewnią odpowiedni komfort. Równie istotny dla biegaczek, okaże się wykonany z delikatnych materiałów, odpowiednio skrojony biustonosz – czyli taki, który nie doprowadzi do bolesnych obtarć na skórze i będzie zapobiegał przemieszczaniu się piersi.

Podczas zakupu biustonosza sportowego zwróć uwagę na…

– absorpcję wilgoci

– brak ucisku na skórę

– elastyczność, która zapewnia właściwy przepływ krwi w okolicy klatki piersiowej

– dobre podtrzymanie

Podczas biegu najważniejszy jest dobór odzieży do warunków atmosferycznych i zapobieganie przegrzaniu oraz nadmiernemu wychłodzeniu organizmu. Strój nie może być zbyt ciasny, ani powodować bolesnych obtarć na skórze, ale też zbyt luźny, żeby nie krępował ruchów biegającego.

Chrońmy zatoki!

Nie tylko zimą, gdy przez głowę może dojść do szybkiego wychłodzenia, ale nawet w letnie i wietrzne dni, nie zapominajmy o opasce na zatoki. Ich przewianie jest bolesne i trudne do zniwelowania.

Miej w pogotowiu dres na przebranie, zapasowy stanik i koszulki z długim oraz krótkim rękawkiem, by zawsze mieć dostęp do czystego stroju, który zapewni komfort w trakcie biegu.

Nasze propozycje…

dres

Dres firmy Reebok, wykonany z grubszego materiału na chłodniejsze dni, w 70% wykonany z bawełny. Nogawki i rękawy zakończone są ściągaczami.

bluzka biegowa

Koszulka biegowa Nike, wykonana z elastycznego materiału z systemem stay warm, który jednocześnie utrzymuje ciepło, ale nie przegrzewa organizmu.

bluza

Bluza Nike z systemem Dry- fit na chłodniejsze dni, który zapewnia usuwanie wilgoci z przestrzeni między skórą, a materiałem. Ponadto nie przykleja się do skóry, a wilgoć przeniesiona na zewnątrz szybciej się osusza, w trosce o komfort.

kurtka

Stylowa kurtka Nike dla biegaczy z systemem stay warm oraz dopasowanym krojem slim – fit, wyposażona w wywietrznik z tyłu, nieprzemakalna.

Prezentowane stroje pochodzą ze sklepu http://www.bestquality.sklep.pl/

 Zapraszamy na zakupy

best - quality baner

Tekst:  Marta Szyszko

Wywiad: Katarzyna Jankowska, Edyta Litwiniuk

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments