„Zakładanie, że swoją wartość trzeba potwierdzać, to błąd. (…) Nie chodzi o siedzenie z założonymi rękami i liczenie na to, że coś się przydarzy. (…) Takie podejście też jest błędne. Podstawowa wartość człowieka jest uniwersalna, nie zależy od nikogo i niczego. (…) Jeśli człowiek zaniedba swoje życie i samego siebie, może oddalić się od swojej wartości bezwarunkowej. Chcąc jak najszybciej wypełnić tę pustkę, bez zrozumienia jej istoty, może wpaść w różnego rodzaju uzależnienia: od relacji z ludźmi lub ich opinii (…) używek, osiągnięć, perfekcjonizmu.” Dorota Gromnicka

8 niezbitych dowodów na to, że masz wysokie poczucie własnej wartości

Umiejętnie przeżywasz porażki poprzez: „uznanie ich, wyciąganie wniosków, ocenianie błędu, a nie siebie.” (Dorota Gromnicka); Z kolei osoby o niskim poczuciu własnej wartości boją się błędów, nie chcą konfrontować z nimi i brać odpowiedzialności za trudne położenie. Z tego powodu unikają nowych wyzwań i często żyją życiem, jakie nie daje im satysfakcji. Osoby o wysokim poczuciu własnej wartości stawiają sobie realistyczne cele, a ich wykonanie potwierdza poczucie skuteczności i zaradności.

Akceptujesz swoje ograniczenia. „słabości nie podważają prawa do istnienia, miłości, szacunku i rozwoju, lecz stanowią swoistą bazę, dzięki której można się realizować (…) i podejmować pracę nad sobą.”  (Dorota Gromnicka); Osoby z niskim poczuciem własnej wartości popadają w perfekcjonizm, by uniknąć krytyki. Przez to marnują swoją energię i czas, nie mogąc w pełni rozwinąć swojego potencjału. Cokolwiek zrobią, wciąż mają poczucie, że nie jest to dość dobre.

„Przykład najgorzej wykorzystanego czasu? Zrobić świetnie coś niepotrzebnego.” Benjamin Tregoe

Żyjesz tu i teraz. „Osoba z wysokim poczuciem własnej wartości w pełni korzysta z teraźniejszości, jest pojednana z przeszłością i aktywnie tworzy przyszłość.”  (Dorota Gromnicka); Osoby o niskim poczuciu własnej wartości cechuje „koncentracja na przeszłości lub obawa przed przyszłością.”  (Dorota Gromnicka)

wysokie poczucie własnej wartości

Bierzesz za siebie odpowiedzialność. Osoba o niskim poczuciu własnej wartości oczekuje, że ktoś się o nią zatroszczy, weźmie za nią odpowiedzialność, powie jej, co ma robić, sama nie czuje się wystarczająco kompetentna, by wziąć życie w swoje ręce. Wiąże się to z przyjmowaniem roli ofiary – od decyzji innych zależy mój dobrostan. Czeka na kogoś, kto ją wybawi lub na splot okoliczności, który okaże się korzystny i nagle odmieni jej los. Większość zmian nie odbywa się nagle i niespodziewanie, ale w wyniku systematycznych, małych kroków. Ryzykowne jest poleganie na innych w kwestii swojego dobrostanu, bo pozbawiamy się całego wpływu.

Potrafisz odpoczywać i dbasz o swoje potrzeby. Osoby o niskim poczuciu własnej wartości mają tendencję do udowadniania zasadności swojego istnienia przez działanie, bycie przydatnym, pracowitym.

„Taka osoba niesamowicie męczy się ze sobą i swoim życiem. Nawet na chwilę nie może zatrzymać się i nacieszyć tym, co ma, jaka jest, bo wciąż jej czegoś brakuje, wciąż pragnie doświadczać tego, że coś znaczy.”  (Dorota Gromnicka)

Osoby o niskim poczuciu własnej wartości częściej angażują się w działania na rzecz innych, a potem nie starcza im czasu, by pomyśleć o sobie.

„Jeśli kobieta nie ma wykształconego odpowiednio silnego „Ja”, poczucia swoich praw, umiejętności stawiania granic, może zagubić się w spełnianiu oczekiwań i potrzeb innych ludzi. Z czasem zacznie w niej kiełkować żal.” (Dorota Gromnicka)

Wiesz, że zasługujesz na szacunek i dobre traktowanie, oczekujesz tego od osób z najbliższego otoczenia, nie masz oporów, by zerwać kontakty z toksycznymi osobami.

„Reaguję na to, co w relacjach jest toksyczne i szkodliwe. Świadomie kształtuję takie relacje lub je kończę. (…) nie szkodzę sobie, angażując się w destrukcyjne zachowania lub relacje.” (Dorota Gromnicka)

Poczucie własnej wartości czerpiesz ze środka, dlatego nie zabiegasz o akceptację innych, by nadać sobie znaczenia, nie czujesz, że musisz coś udowadniać, nie jesteś  nadwrażliwa na opinie innych. Wiesz, że nawet jeśli ktoś cię odrzuca, twoja wartość pozostaje niezmienna. „Ten, kto zna swoją wartość, ma w sobie pewien rodzaj siły i spokoju.”  (Dorota Gromnicka);

Umiesz przeżywać i wyrażać pozytywne uczucia. Wysokie poczucie własnej wartości jest gwarantem szczęścia. „Trudno będzie ci osiągnąć szczęście i je docenić, jeśli sam ze sobą nie czujesz się dobrze.”  (Dorota Gromnicka); Osoby z niskim poczuciem własnej wartości nie potrafią same siebie docenić i zdobyć się na życzliwość w stosunku do siebie, koncentrują się na negatywnych zdarzeniach, opiniach innych, co pogłębia ich bezradność i niechęć do siebie. Nawet jak osiągną sukces, uważają, że widocznie nie było to takie trudne. Cechuje je: „brak radości z własnych osiągnięć, uznawanie ich za coś niewartego uwagi.”  (Dorota Gromnicka);

Zanim zaczniemy budować poczucie własnej wartości na osiągnięciach, dbaniu o swój wygląd i stan konta, warto zacząć od uznania, że każdy człowiek na wartość tylko dlatego, że istnieje. Ma ją bezwarunkowo, a nie za coś, nie z jakiegoś powodu. Wtedy porażka, redukcja, gorszy dzień, nie mogą sprawić, że ją stracimy.

„Pogoń człowieka za swoją wartością przypomina wyścig szczurów. Biegną, doświadczają ekscytacji, czują motywację, energię, wydaje się, że to ma sens, że coś znaczą, ale na mecie nadal są tylko szczurami. W taki sposób można uzależnić się od pracy, rywalizacji, kolejnych zadań czy formowania relacji z bliskimi w sposób toksyczny dla wszystkich. (…) Często osoby, które gonią za swoją wartością, na siłę koncentrują uwagę otoczenia na sobie, starają się zdominować rozmowę swoim zachowaniem lub opowiadaniami, zawłaszczają większość czasu i przestrzeni, wykazują autodestrukcyjną dumę, która żywi się (…) satysfakcją z porażek innych ludzi.” (Dorota Gromnicka)

Marta Szyszko

na podstawie:

samo-sedno-jak-zbudowac-poczucie-wlasnej-wartosci-b-iext43254052

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments