Oczekiwanie najgorszego

Boli cię głowa? Przewidujesz przewlekłą chorobę. Ktoś chce z tobą porozmawiać? Spodziewasz się krytyki i odrzucenia.

„Boli cię głowa? Na pewno masz raka mózgu. Szef prosi, byś się do niego zgłosił? Na pewno chce cię zwolnić. Brak granic i poczucia własnej wartości powoduje, że człowiek węszy wszędzie katastrofę.” John Bradshaw

Takie myślenie może prowadzić do stanów lękowych i odbierać radość życia. Sprawia, że martwimy się błahostkami. Warto przypomnieć sobie ostatnią sytuację, w której pojawiły się te myśli i jak potoczyła się dalej. Być może szef chciał zlecić nowy projekt, a wyniki badań mamy wzorowe. Prawdopodobieństwo potwierdzenia się tego czarnego scenariusza jest znikome. Jednak świadomość takiego destrukcyjnego toku myślenia pozwala go w porę zaobserwować i przerwać.

Czytanie w myślach

Jest to wyobrażenie o tym, co ludzie o nas myślą i jak nas będą traktować. Osoba, która nie czuje się wartościowa, wyobraża sobie, że przypadkiem napotkana osoba patrzy na nią i widzi same wady.

„Działa tu mechanizm projekcji. Wyobrażasz sobie, że inni cenią cię równie nisko jak ty sam.” John Bradshaw

Zamiast wyobrażać sobie, co inni o nas myślą, warto ich o to zapytać (jeśli to ktoś bliski) i zupełnie zrezygnować z przypisywania jakichkolwiek intencji przypadkowo napotkanym osobom, bo najpewniej… w ogóle o nas nie myślą!

Branie wszystkiego do siebie

To przypisywanie temu, co powiedzieli inni drugiego dna. Wynika to z założenia, że niewiele jesteśmy warci. Jeśli mamy wątpliwości co do czyichś intencji, możemy spytać, czy dobrze rozumiemy jego słowa lub opowiedzieć, jak w związku z tym się czujemy. Zanim wyciągniesz wnioski, najpierw zdobądź dowody.

„Człowiek spętany wstydem bierze wszystko do siebie. Ilekroć młoda mężatka dowiaduje się, że mąż jest zmęczony, wyobraża sobie, że ma jej dość.” John Bradshaw

Wybiórcze widzenie rzeczywistości

Jeśli nie uważasz, że zasługujesz na sukces, możesz dostrzegać te elementy sytuacji, które potwierdzają, że ci się nie uda. Ignorujesz pochwały, sygnały świadczące o tym, że jesteś doceniana, a twoja praca wartościowa.

„Błąd myślenia polega na wybiórczym koncentrowaniu się na jednym tylko elemencie sytuacji kosztem wszystkich pozostałych. Człowiek dostrzega tylko to, co potwierdza jego przekonanie o własnej bezwartościowości.” John Bradshaw

Myślenie kategoriami albo/albo

Albo robię coś bezbłędnie, albo przy pierwszym potknięciu zarzucam sobie, że całkowicie jestem do niczego (ignorując, jak dobrze mi szło przez pewien czas). Albo ktoś jest wspaniałym człowiekiem pełnym cnót, albo niegodziwcem, nie ma miejsca, by przypisać mu zarówno wady jak i zalety.

„Miałem kiedyś klientkę, samotną matkę z dwojgiem dzieci. Postanowiła, że będzie matką doskonałą. Wystarczyło, że coś jej nie wychodziło lub była zmęczona, zaczynał się potok samooskarżeń: jestem beznadziejną matką, czuję do siebie odrazę.” John Bradshaw

Jeśli jedna rzecz ci nie wyjdzie, nie przekreśla to wszystkich wcześniejszych starań. Ludzie mają prawo do błędu. Nawet pesymistom zdarzają się chwile radości. Nikt nie jest stuprocentowo zły i nic nie jest czarno – białe. Istnieją szarości.

Marta Szyszko

na podstawie:

toksyczny wstyd

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments