Czy nasze poczucie szczęścia zależy od zdarzeń losowych, a może od sposobu myślenia, nawyków i zachowania? O ile na zewnętrzne zdarzenia mamy ograniczony wpływ, o tyle warto wyzbyć się destrukcyjnych pułapek, drzemiących wewnątrz nas, które sprawiają, że nawet w najbardziej sprzyjających okolicznościach wciąż czujesz się nieszczęśliwa.

 Dążenie do perfekcji

Perfekcyjny porządek w domu, perfekcyjnie wychowane dzieci, perfekcyjne wyniki zawodowe. Stawianie sobie poprzeczki zbyt wysoko, czyni nas produktywnymi pracownikami, osobami, dzięki którym inni mogą siedzieć, dłubać w nosie na kanapie lub popijać kolejną kawę na przerwie w pracy. Szef nas ceni, mąż ma idealną żonę, a dzieci zawsze mogą liczyć na wsparcie mamy, tylko czy ta kobieta jest w ogóle szczęśliwa? Czy w jej życiu jest miejsce na spontaniczność, relaks, radość?

Nie traktuj rezultatów swoich działań, jako dowodu własnej wartości, nie czekaj ze szczęściem do momentu, gdy wokół wszystko będzie perfekcyjne, już teraz bądź szczęśliwa!

 Brak wdzięczności

Ktoś kiedyś powiedział: Jeśli masz dach nad głową, jedzenie w lodówce, zdrowie i kilku ludzi, którzy są ci bliscy, masz więcej niż przeciętna osoba na świecie. Tylko ilu z nas naprawdę docenia to, co dobre, a ile rozpamiętuje negatywne pierdoły, które skutecznie mogą zatruć życie nam samym i wszystkim naokoło?

Zacznij praktykować wdzięczność: za pyszny posiłek, za czyjś uśmiech i dobre słowo lub za cenną lekcję, jaką było spotkanie z bliską osobą.

 Negatywne przekazy

Nikt z nas nie jest samotną wyspą, choć osoba pracująca na własny rachunek ma na to większe szanse – sama decyduje kogo wpuszcza do domu i na jakie maile odpowie. Dlatego unikajmy osób, które uważają, że życie jest skomplikowane, rozpamiętują negatywne zdarzenia, próbują wciągnąć nas w swoje problemy, a świat postrzegają jako niebezpieczny, pełen zagrożeń i ograniczeń.

Czytaj blogi optymistów, ludzi sukcesu, wybieraj książki znanych biznesmenów, inspirujące biografie. Na ogół portale, książki, czasopisma i ludzie wybierają jedną ze ścieżek – optymizm lub pesymizm. Omijaj szerokim łukiem to, co ma sprawić, że poczujesz się słaba, zalękniona, niepewna i bezradna. Wpływaj na swoje otoczenie i pozwól jemu wpłynąć pozytywnie na Ciebie.

Rozpamiętywanie

Po co rozpamiętywać przeszłość, skoro jest tyle interesujących, inspirujących perspektyw przed nami? Oczywiście,  o ile je sobie stworzymy. Nie chodzi o to, by zaprzeczać problemom, chodzi o to, by nie poświęcać im więcej energii, niż to konieczne. Zamiast w nieskończoność rozpamiętywać konflikty, stracone szanse, zastanówmy się co dalej, co z tymi możliwościami mogę zrobić, by osiągnąć cel, który wcześniej okazał się niemożliwy do zrealizowania?

Bierność

W każdej sytuacji powinniśmy podejmować świadome decyzje, nawet jeśli nasze pole do manewru jest ograniczone: Jak często chcę spotykać się z osobami, które są toksyczne, ale należą do rodziny? Co zrobię z czasem, który pojawi się po przewartościowaniu podejmowanych aktywności lub delegacji zadań na innych członków rodziny lub współpracowników? Jeśli teraz czuję się niekomfortowo, to ile czasu musi upłynąć, nim odmienię swoją sytuację lub chociaż wykonam w tym kierunku pierwszy krok?

Do dzieła!

Marta Szyszko

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments