„Chłonięcie dobra nie polega na uganianiu się za przyjemnościami ani na uciekaniu przed bólem. Chodzi w nim o zaprzestanie biegu.” Rick Hanson

Przyjrzyj się swoim uczuciom. Przykre emocje świadczą o niezaspokojeniu jednej z trzech najważniejszych ludzkich potrzeb: więzi, satysfakcji lub bezpieczeństwa. W celu ich zaspokojenia mózg uruchomi system unikania krzywdy, dążenia do nagrody lub nawiązywania relacji.

Jeśli jesteś zmartwiona, spięta, zestresowana i bezradna oznacza to, że aktywowany zostanie system unikania krzywdy. Natychmiastowym remedium na ten stan będzie przekonanie się o własnej sprawczości i sile, wzmocnienie poczucia bezpieczeństwa, ale też odprężenie się.

Postaw sobie cel i zrealizuj go. Poczuj się bezpiecznie w ciepłym domu. Zrób odprężającą kąpiel.

Jeśli przygniata cię smutek, frustracja, rozczarowanie, nuda lub presja twój mózg będzie się przed tym chronił uruchamiając system dążenia do nagrody. Jeśli nagroda jest dla nas destrukcyjna, np. alkohol, objadanie się niezdrową żywnością, wydawanie pieniędzy, mechanizm może doprowadzić do nałogu. Upewnij się, że twoja nagroda nie ma skutków ubocznych.

Dąż do satysfakcji, osiągnięć, przyjemności, praktykuj wdzięczność; Pamiętaj, że: „To na drobnostki mamy największy wpływ.” Rick Hanson

Często chcemy wstać z kanapy i na dzień dobry zarobić pierwszy milion. A do każdego celu wiedzie mnóstwo małych, niepozornych kroków. Sukces nie jest kwestią przypadku ani farta, tylko pracowitości.

Z kolei poczucie opuszczenia, samotność, odrzucenie, krzywda czy uraza świadczą o niezaspokojonej potrzebie więzi.

Potrzebujesz wsparcia, przynależności, współczucia, troski, uwagi, uprzejmości, bycia docenioną. Otwórz się na ludzi, spędzaj czas z optymistami, zaproponuj wywiad (jeśli prowadzisz blog) osobie, która zaraża pozytywną energią i inspiruje wiedzą.

3 niezawodne sposoby na to, byś poczuła się bardziej szczęśliwa od zaraz!

Oddziałuj na swoje zmysły

„Każdy zmysł stanowi potencjalne drzwi do przyjemności, takie jak dźwięk dobrej muzyki, wgryzanie się w soczystą brzoskwinię, zapach świeżo pieczonego chleba. (…) Zatrzymaj się na tym wrażeniu. Pomóż mu potrwać. Utrzymuj na nim uwagę przez 10 sekund. Poświęcając kilka dodatkowych sekund na to, by zatrzymać się na pozytywnym doświadczeniu – pomagasz przekształcić przemijający stan umysłu w trwałą strukturę neuronalną. (…) twój dobrostan w coraz większym stopniu staje się bezwarunkowy, mniej zależny od tego, czy partner jest dla ciebie miły albo czy dzień pracy był udany.” Rick Hanson

Oddziałuj na swoje emocje

Na emocje składają się uczucia i nastroje. Uczucia to krótka, spontaniczna reakcja na czynniki zewnętrzne. Uśmiech przyjaciela wzbudzi twoją radość i odprężenie, uszczypliwa uwaga pod twoim adresem wywoła irytację.

„Nastroje są bardziej rozproszone, trwalsze i niezależne od bodźców. Smutek to uczucie, podczas gdy depresja to nastrój. Na przykład częste chłonięcie uczuć radości i wdzięczności doprowadzi do powstania nastroju zadowolenia.” Rick Hanson

Jak możesz chłonąć miłość do dziecka?

„Co noc, zanim zgaszę światło, zaglądam do mojego śpiącego synka i cicho mówię: „Bądź szczęśliwy, zdrowy, bezpieczny i spokojny”. Miłość, jaką przy tym czuję, wsiąka we mnie. Pewnej nocy, kiedy wróciłam do swojego pokoju i przykryłam się już kołdrą, radość w moim sercu dalej się rozrastała i postanowiłam objąć nią męża. Myślałam o tym, jak bardzo go kocham, i czułam, jak wpływa we mnie uczucie radości. W ciemności uśmiechałam się szeroko i zasnęłam jako bardzo szczęśliwa osoba!” (cytat z książki „Szczęśliwy mózg”)

Oddziałuj na swoje zachowanie

Zamiast gwałtownie wyrywać dzieci ze snu, możesz podejść do ich główek, wdychać ich zapach i obudzić je, delikatnie głaszcząc po głowie albo dając buziaka w policzek. Przebudzenie z uśmiechem na twarzy i przytulaniem każdemu umili początek dnia. Tak niewiele trzeba, by zamiast wołać niecierpliwe dziecko, by zjadło śniadanie i umyło zęby, zacząć od porządnej dawki miłości.

Marta Szyszko

na podstawie:

szczęśliwa

przeczytaj także:

Czy szczęścia można się nauczyć, nawet w obliczu przeciwności?

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments