„Słowa potrafią ranić jeszcze długo od chwili, gdy zostały powiedziane. Toksyczne uwagi na trwałe zapadają w pamięć. Złe słowa ranią, niszczą i okaleczają psychikę.” Tłumienie złości po kontakcie z toksykami może doprowadzić do depresji, chorób psychosomatycznych, problemów z sercem, ten udzielający się wszystkim naokoło nastrój, może zatruć najszczęśliwsze chwile i bezpowrotnie odebrać lekkość bytu.  

„Istnieje wiele rozmaitych powodów, dla których ludzie mówią złe, obraźliwe, grubiańskie słowa. Jedni chcą sobie ulżyć, inni robią to z zazdrości” jeszcze inni, by przywołać cię do porządku i skłonić do uległości, rujnując twoje poczucie własnej wartości.

„Są osoby, dla których będziesz się starać być idealna, a i tak uznają, że nie jesteś wystarczająca. Są też tacy, przy których zawsze będziesz niedoskonała, a uznają cię za idealną.”  Nie ulegaj iluzji, że jeśli zmienisz swoje zachowanie, toksyk cię zaakceptuje i zacznie traktować z życzliwością. Twoim celem jest to, by zrozumiał, że oczekujesz szacunku i nie zamierzasz zmieniać się dla niego:

„Nie możesz podobać się wszystkim, dlatego musisz podobać się sobie.”

Masz do wyboru kilka technik, które pomogą ci zachować godność:

Zachowaj spokój

Nie przyjmuj zaproszenia do konfliktu. Nie pozwól wprowadzić zamętu. Niezależnie od tego, jak zdenerwowany jest rozmówca, nie musisz odpowiadać krzykiem, to spokojny ton i niedefensywna komunikacja pozwolą ci zachować kontrolę nad przebiegiem rozmowy. Nie daj się sprowadzić do poziomu frustracji i niezadowolenia toksycznej osoby. Gorączka złości przestaje cieszyć, gdy jest się w niej samotnym.

  • Czy możesz to powtórzyć, ale spokojnie, i bez podnoszenia głosu, ponieważ trudno mi było cokolwiek zrozumieć?
  • Porozmawiamy, gdy będziesz spokojniejsza.
  • W tej chwili nie mogę poświęcić czasu na rozmowę, poinformuję cię o dogodnym terminie;

    Stosuj niedefensywną komunikację

    Pamiętaj, że osoba krytyczna, impulsywna daje świadectwo tego, jak czuje się sama z sobą, nigdy zaś tego, jaka ty jesteś, choć nie stroni od krytycyzmu.

    Dlatego pozwól dokończyć wypowiedź, a następnie spokojnym, opanowanym, niezmąconym głosem spytaj:

    • Wyglądasz na rozzłoszczoną i sfrustrowaną, coś się stało?
    • A mówisz mi to, bo?

    Więcej na temat komunikacji niedefensywnej tu: http://www.takeitizi.pl/dac-sie-sprowokowac-13-komunikatow-przerywajacych-agresje/

Przytaknij

„Ale te twoje dzieci chude.”

Można by ten komunikat potraktować jako zaproszenie do udowodnienia, że odpowiednio je żywisz, a bycie szczupłym w dobie śmieciowego jedzenia, to największe wyzwanie. Jeśli ta osoba pamięta, że synonimem dobrobytu było pulchne niemowlę i korpulentne dziecko, zdania nie zmieni.

  • Przytaknij – „Faktycznie, jesteśmy szczupli.” Wypowiedz to z dumą i zadowoleniem. Jeśli ty czujesz się dobrze ze swoimi wyborami i ich konsekwencjami, cudza krytyka będzie bezowocna.

Wyznacz granice

Określ, co na Ciebie źle wpływa – krytyka, zawłaszczanie czasu, pożyczanie pieniędzy – na co nie zamierzasz się więcej godzić.

  • „Jestem zmęczona i zakłopotana słuchaniem tego typu komentarzy.” Nikt nie ma prawa zaprzeczyć twoim uczuciom, nawet jeśli jego raniące zachowanie było nieintencjonalne. To nie osoba, która cię rani może decydować o tym, co ciebie boli, ale ty.
  • Określ, ile masz czasu dla tej osoby, jakich komentarzy nie będziesz tolerować, czym nie zamierzasz się dzielić, kiedy możesz gościć ją w swoim domu, etc.
  • Określ, jakie będą konsekwencje, jeśli ta osoba nie uszanuje twoich granic.

Ogranicz czas spędzany z tą osobą

Jeśli toksyczna osoba nie szanuje twoich granic, ogranicz czas, który z nią spędzasz.

„Kiedy ta osoba chce nas dla siebie, my pokazujemy, że nas dla tej osoby nie ma. Ograniczamy czas, wpływ jej słów, czynów, reakcji na nas.” Piotr Zawadzki

Możesz poinformować toksyczną osobę, że chcesz odpocząć od spotkań na kilka miesięcy, a potem postanowisz, co dalej.

Odetnij się

Jeśli próbowałaś już wszystkiego i podjęłaś decyzję, że lepiej będzie ci się żyło bez wspólnych spotkań, poinformuj toksyczną osobę, że nie będziecie już spędzać razem czasu i przypomnij dlaczego.  Jeśli komuś na tobie zależy, będzie walczyć o ciebie, jeśli nie, odzyskasz czas, energię i spokój. Być może tej osobie nie będzie po drodze z twoją asertywnością, za to ty poczujesz się lekko i bezpiecznie. Odcięcie się zadziała tylko w momencie, gdy faktycznie przestaniesz kontaktować się z toksycznymi osobami, gdy nie będziesz interesowała się ich życiem, przeżywała tego, co powiedzieli do osoby, z którą pozostajesz w bliskim kontakcie, a która nadal się z nimi spotyka. Inaczej odcięcie będzie tylko pozorne.

„Wolę być prawdziwym dla siebie, nawet jeśli to grozi narażeniem się na kpinę innych ludzi, niż być dla siebie fałszywym i narazić się na własną odrazę.” Frederick Douglass

Marta Szyszko

toksyczni-ludzie

Przeczytaj także:

Jak radzić sobie z krytyką?

Uważasz ten post za przydatny? Podziel się z innymi

Comments

comments